از فرصت‌های سرمایه‌گذاری صنعت بیمه در فناوری حمایت خواهیم کرد

  • توسط نویسنده
  • ۶ ماه پیش
  • ۰

به گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، صبح امروز نشست بررسی پیش‌نویس آیین‌نامه تاسیس و فعالیت شرکت‌های فناوری بیمه (اینشورتک) برگزار شد. در این نشست برخی از مقامات دولتی و مدیران و نمایندگان شرکت‌های بیمه کشور حضور داشتند.

دکتر محمدصادق خیاطیان، رییس صندوق نوآوری و شکوفایی طی سخنانی در این نشست با اشاره به اهمیت فناوری در صنعت بیمه، گفت: در حوزه توسعه فناوری در صنعت بیمه دو راهبردی اساسی را می‌توان تعریف کرد و در چهارچوب این دو راهبرد نقشه راه تهیه کرد و براساس آن پیش رفت. اگر این دو  محور را بپذیریم باید در چارچوب آنها اقداماتی را برنامه‌ریزی کنیم؛ اولین اقدام، استفاده از ظرفیت اکوسیستم نوآوری برای توسعه صنعت بیمه است. ما نیز در صندوق نوآوری به عنوان نهاد تامین مالی فناوری در کشور به شدت علاقه‌مند به توسعه فناوری در صنعت بیمه و همکاری بخش فناوری و بیمه کشور هستیم.

وی افزود: اقدام دوم به یکی از موارد مغفول قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان مصوب سال 1389 بازمی‌گردد که در آن تصریح شده بود که پوشش بیمه‌ای برای کاهش خطرپذیری محصولات به‌کار گرفته شود. ما در این حوزه خلاء داریم و کار جدی اتفاق نیفتاده است. اگرچه معاونت علمی چند سال پیش این موضوع را دنبال می‌کرد اما استقبال از سوی صنعت بیمه کم بود.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی تصریح کرد: نکته دیگر مسئله تنظیم‌گری مشارکتی در این حوزه است. اینکه فعالان و گروه‌های مختلف صنعت بیمه جمع شوند و به عنوان ذینفع در حوزه توسعه فناوری در بیمه مشارکت کنند اتفاقی مبارک است اما صرف ماندن در این مرحله ما را پیش نخواهد برد. مسئله‌ای که در این میان اهمیت دارد این است که فعالان صنعت بیمه باید آمادگی تحول را در خود احساس ‌کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه این وظیفه بیمه مرکزی است که در مسیر ترویج و فرهنگ‌سازی برای توسعه فناوری در صنعت بیمه گام بردارد، گفت: در واقع اگر می‌گوییم تنظیم‌گری مشارکتی، قدری ترویج نیز برای درگیر کردن ذینفعان نیاز است و همچنین این نکته اهمیت دارد که ذینفعان در جریان دستاوردها و امکانات جدید قرار گیرند.

خیاطیان با تاکید بر اینکه صنعت بیمه همپای فناوری در بخش‌های دیگر حرکت نکرده است، گفت: ما در صندوق نوآوری می‌توانیم نیازهای فناورانه صنعت بیمه را احصاء کنیم و بر اساس اطلاعات خود از زیست‌بوم فناوری کشور، شرکت‌های دانش‌بنیان توانا برای حل مسائل صنعت بیمه را به این صنعت معرفی کنیم. این فرآیند در قالب رویدادهای تبادل فناوری که از سوی صندوق نوآوری برگزار می‌شود قابلیت اجرا دارد.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی به اهمیت موضوع سرمایه‌گذاری خطرپذیر در حوزه فناوری گفت: صنعت بیمه چون در معرض ریسک قرار دارد، شاید علاقه‌مند نباشد که در حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC) فعالیت کند. ما ظرفیت‌هایی را در این راستا فعال می‌کنیم که از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری صنعت بیمه در فناوری حمایت کنیم. موضوع صندوق پژوهش و فناوری و تاسیس یک صندوق با حمایت بخش‌های فعال در صنعت بیمه نیز می‌تواند راهکار بسیار مناسبی برای توسعه فناوری‌ها در این بخش باشد.

وی افزود: از سوی دیگر ابزار اعتبار مالیاتی که در قانون جهش تولید دانش‌بنیان برای صنایع دیده شده بسیار فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری است. در واقع شرکت‌های بیمه می‌توانند با سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری، از امتیاز اعتبار مالیاتی برخوردار شوند.

خیاطیان در پایان تاکید کرد: ما راهکارهای مختلفی را برای ارتباط بخش فناوری و صنعت بیمه دنبال می‌کنیم و در حوزه سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه نیز مدل‌هایی نیز طراحی کرده‌ایم. هم‌اکنون نیز در حال طراحی مگافاند هستیم که در آن چند شرکت بیمه‌گر با سرمایه‌ای بزرگ وارد شوند و در زنجیره ارزش صنعت بیمه جایگیری کنند.

به دنبال هم‌افزایی بین ارکان مختلف دولت هستیم تا به طور واحد، گفتمان دولت را دنبال کنند

دکتر مصطفی زمانیان، رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و عضو هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی نیز طی سخنانی در این مراسم گفت: موضوعی که به صورت ویژه از آغاز کار دولت، در ماموریت مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری بوده است و ما هم در این دوره علاقه‌مندیم آن را دنبال کنیم، مسئله ترویج گفتمان دولت سیزدهم است. در واقع ما به دنبال آن هستیم که یک هم‌افزایی بین ارکان مختلف دولت ایجاد کنیم تا بتوانند به طور واحد و از یک چشم‌انداز، گفتمان دولت یعنی «دولت مردمی» را دنبال کنند.

وی افزود: من نیز می‌خواهم از این باب به رویداد امروز نگاه کنم. نکته اول اینکه آیین‌نامه‌هایی از جنس آیین‌نامه تاسیس و فعالیت شرکت‌های فناوری بیمه (اینشورتک)، علاوه بر خروجی تولید یک محصول بیمه جدید و نیز خلق ارزش افزوده از جنس بهره‌وری برای بیمه، یک محور اصلی دیگر نیز دارد و آن عبارت از این است که اساسا قرار است پیامد جریان‌های توسعه‌ای کمک صنعت بیمه به توسعه فناوری، میزان رضایتمندی مردم و ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان را به دنبال آورد.

عضو هیئت عامل صندوق نوآوری اظهار کرد: طرح اصلی هدفی از جنس ارتقای کیفیت زندگی مردم دارد، موضوعی که همه دستگاه‌ها به دنبال تحقق آن هستند و خیر جمعی شهروندان و افزایش رضایتمندی مردم نیز در آن دنبال می‌شود. اگر این پیامد را به عنوان پیامد سیستم دنبال کنید دو وجه در آن قابل توجه است؛ یکی این است که با راه حل‌های ارائه شده زمینه رضایت مردم فراهم شود و سرمایه اجتماعی دولت افزایش یابد. وجه دیگر، مسئله به رسمیت شناختن ظرفیت مردم است. در پارادایم «دولت مردمی» باورمان این است که مردم مشتری دولت نیستند. براین اساس زمانی می‌توانیم پارادایم «دولت مردمی» را بپذیریم که زمینه همکاری آحاد مردم را در اداره کشور فراهم کنیم.

زمانیان تصریح کرد: تجربه دنیا نشان داده است که یکی از زمینه‌های مشارکت جدی مردم، ایجاد فرصت لازم برای مشارکت خیرین در اداره کشور است. از سوی دیگر بیمه این قابلیت را دارد که از رفتارهای اجتماعی ارزش اقتصادی بسازد و همین سبب می‌شود که بتواند مداخله موثری در این رفتارهای اجتماعی داشته باشد. به همین مناسبت باید گفت که زمینه‌های بسیاری پیش‌روی توسعه فناوری در بیمه وجود دارد که می‌تواند ثمرات قابل توجهی در کشور داشته باشد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *