چند کلامی با وزیر سابق ارتباطات

  • توسط نویسنده
  • ۴ ماه پیش
  • ۱

احمد محمدغریبان – حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور به دلیل نوع سیاست‌گذاری‌های انجام شده در سال‌های گذشته با انبوهی از مسایل و چالش‌ها مواجه است که تنها در یک نمونه، خطای استراتژیک در نحوه توسعه اینترنت کشور، امروز موجب شده تا ایران در زمره معدود کشورهایی باشد که کاربران اینترنت سیار با اختلاف فاحش از کاربران اینترنت ثابت بیشتر است.

اگرچه هشدارها در سال‌های گذشته به جایی نرسید و حالا کشور با بحران در زیرساخت‌های اینترنت اعم از ثابت و سیار مواجه است.

در نتیجه همین مدل نامتوازن و منطبق با الگوی جهانی در توسعه زیرساخت‌های اینترنت در دولت‌های قبل بود که در حوزه اینترنت، کشور، کسب‌وکارها و کاربران اینترنت نیز امروز با چالش‌های خاص خود دست به گریبان هستند که آثار آن همچنان باقیست.

اما در کارنامه فیلترینگ دولت قبل شاهد مسدودسازی همیشگی پیام‌رسان‌ها و پلتفورم‌های مهم و پرکاربردی نظیر وی‌چت، وایبر، تلگرام، سیگنال و کلاب‌هاوس بودیم.

نکته قابل توجه دیگر آنکه برای نخستین بار در تاریخ ارتباطات کشور، سیاست «قطع اینترنت» نیز از دولت قبل پایه‌گذاری شد.

رواج و عرضه انبوه فیلترشکن‌ها هم در دولت قبل نیز وجود داشت و به سرانجامی نرسید.

با گذشت حدود 2 سال از آغاز به کار دولت سیزدهم، اما مهترین اقدام در حوزه ارتباطات را می‌توان توسعه فناوری تحول‌آفرین فیبرنوری دانست که باید با شتاب به سرانجام برسد تا علاوه بر رفع کاستی‌ها، بلاتکلیفی‌ها و کارهای بر زمین مانده از قبل، مانع بروز مشکلات متعدد اقتصادی، ارتباطی، اجتماعی و حتی امنیتی در کشور شود.

در چنین شرایطی اما به نظر می‌رسد محمدجواد آذری جهرمی وزیر سابق ارتباطات که از قضا هم‌اکنون در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مشغول به کار است، همچنان سرگرم مسایل و حواشی است.

وزیر سابق ارتباطات در تلگرام که در همان دولت قبل فیلتر شده، کانالی با تیک آبی (تایید رسمی) با عنوان «وقایع :: آذری‌جهرمی» دارد که با حدود 40 هزار مخاطب، به عنوان یکی از تریبون‌هایش به بیان نظرات خود می‌پردازد.

از قضا عمده مطالبی‌ هم که وی در این کانال می‌نویسد بلافاصله از سوی برخی سایت‌ها و رسانه‌های سیاسی و با تیترهای تکراری که عمدتا نیز با «کنایه سنگین آذری جهرمی به …» آغاز می‌شود، بازتاب پیدا می‌کند.

اکثر مطالب منتشره در کانال شخصی وی نیز شامل پرداختن به مسایل مختلفی نظیر سوژه‌های وایرال و بعضا زرد در شبکه‌های اجتماعی است.

اگرچه هیچ منعی برای اظهار نظر پیرامون مسایل مختلف کشور از سوی وی نیست و ظاهرا منعی هم برای عضویت یک وزیر سابق در پلتفورمی که در دوران ایشان نیز فیلتر شد، آن هم با «تیک آبی» وجود ندارد.

با لحن، ژست و سبک اپوزوسیون‌نویسی هم ظاهرا مشکلی نیست.

لیکن پرسشی که می‌ماند این است که چرا فردی که 4 سال سابقه وزارت دارد، در طول 2 سال گذشته در کنار پرداختن به سوژه‌های مورد علاقه‌اش، حاصل دوران صدارت در این مسند را مبنای نگارش مطالب قابل توجهی در حوزه ارتباطات و کاری خود نمی‌کند؟

خاصه آنکه وزیر سابق ارتباطات از 10 مهرماه سال 1400 با انتقال حکم ماموریتش، از شرکت ارتباطات زیرساخت به پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز رفته است و اقتضای کار این پژوهشگاه، آنطور که از نامش پیداست، پرداختن به نقد و پژوهش است.

به عبارت دیگر اینکه یک وزیر سابق که همچنان نیز در داخل کشور است و حتی در همان وزارتخانه محل کار سابق خود مشغول به کار است، به مسایلی که شهروندان عادی و کم سن و سال هم می‌توانند چند کلمه‌ای در شبکه‌های اجتماعی بنویسند یا شوخی کنند، بپردازد، بهتر است یا به مسایل اساسی، تخصصی و مهم حوزه کاری خود بپردازد، زیبنده‌تر و دلسوزانه‌تر است؟

به هر حال امروز همگان می‌دانند که رسیدن به منصب وزارت و گرفتن رای از مجلس، نشان از سبقه شغلی و میزان وثوق به آن فرد در نظام است. اما اینکه از فردای تحویل منصب به آن وزارتخانه پشت کرده و با وجود علاقه به دیده‌شدن، به جای پرداختن به مسایل همان حوزه، سرگرم نوشتن از حواشی شود، شایسته نیست.

لذا فارق از آنچه که ذکر شد، توصیه مشفقانه و منطق نیز حکم می‌کند که وزیر سابق ارتباطات در کنار حق شهروندی خود در نوشتن از علایق و خاستگاه سیاسی و شخصی‌اش، حداقل مطالبی در خور ارزش و توجه نیز در حوزه کاری سابق و فعلی خود داشته باشد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

1 نظر در حال حاضر

  1. I really like your blog.. very nice colors & theme. Did you design this website yourself or did you hire someone to do it for you? Plz reply as I’m looking to design my own blog and would like to know where u got this from. thank you

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *