همکاری با ایرانی‌ها و جریمه 4.3 میلیارد دلاری بایننس

  • توسط نویسنده
  • ۴ ماه پیش
  • ۰

سعید طاهری – چانگ‌پنگ ژائو، بنیانگذار صرافی رمزارز بایننس، طی توافق با ایالات متحده از سمت خود کناره‌گیری کرد.

وی با تسویه حساب 4.3 میلیارد دلاری برای حل‌وفصل تحقیقات طولانی‌مدت در بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتال جهان به نقض قوانین ضدپولشویی ایالات متحده اعتراف کرد.

وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که این توافق، موضوع اتهاماتی را که به بایننس، به عنوان یک کسب‌وکار فرستنده پول بی‌مجوز زده شده و مقررات تحریم را نقض کرده، حل می‌کند. برخی اتهامات، اعم از بزهکارانه و مدنی، به اعمالی مربوط می‌شوند که رویترز برای اولین بار در قالب مقالاتی طی سال 2022 گزارش داد. در ادامه، اتهامات کلیدی علیه بایننس، موسس آن ژائو و سایر مدیران اجرایی این صرافی رمزارز ذکر شده است.

  • کسب‌وکار خدمات پولی بدون مجوز

آمریکا اعلام کرد که بایننس، ژائو و سایر مدیران این صرافی، «آگاهانه و عامدانه» توطئه کرده‌اند تا در بازه زمانی اوت 2017 تا اکتبر 2022، به عنوان کسب‌وکار خدمات پولی بدون مجوز (MSB) فعالیت کنند. این صرافی به منظور جلوگیری از کشف این مبادلات ارز دیجیتال، تجزیه و تحلیل مناسب کاربران را برای مشتریان اعمال نکرده و این موضوع در شبکه عملیات جرایم مالی خزانه‌داری آمریکا (FinCEN) به عنوان یک MSB ثبت نشده است.

این حرکت به گونه‌ای طراحی شده که بایننس قادر باشد «سهم بازار و سود را در سریع‌ترین زمان ممکن کسب کند.»  این صرافی «تعداد قابل توجهی از کاربران آمریکایی» را به ‌سایت اصلی خود جذب کرده است.

بایننس تصمیم گرفت از قوانین آمریکا پیروی نکند، زیرا «با این کار، توانایی خود را به جذب و حفظ کاربران آمریکایی محدود می‌کرد.»

  • چک‌های پولشویی

ایالات متحده اعلام کرد که بایننس بدون اجرای چک‌های به اصطلاح «دارای احراز هویت» (KYC)، توانسته «میلیاردها دلار» تراکنش‌های رمزنگاری را برای مشتریان خود، از جمله در ایالات متحده، تسهیل کند. پرسنل انطباق بایننس، از جمله مسئول انطباق این صرافی رمزارز دریافتند که کنترل‌های ضدپولشویی صرافی، «ناکافی است و مجرمان را به این پلتفرم جذب می‌کند.»

بایننس تراکنش‌های اپراتورهای «سرویس‌های ترکیبی غیرقانونی» را که برای پنهان کردن منشأ وجوه رمزنگاری استفاده می‌شد، پردازش می‌کرد و درآمدهای حاصل از تراکنش‌های بازار دارک‌وب، هک‌ها، باج‌افزارها و کلاهبرداری‌ها را شستشو می‌داد.

بین آگوست 2017 تا آوریل 2022، بیت‌کوین‌هایی به ارزش 106 میلیون دلار، بین کیف پول Binance.com و Hydra، یک بازار دارک‌نت محبوب روسیه «که اغلب توسط مجرمان استفاده می‌شود و فروش کالاها و خدمات غیرقانونی را تسهیل می‌کنند»، ارسال شده است.

  • نقض تحریم‌ها

ایالات متحده اعلام کرد بایننس دارای «پایگاه مشتریان قابل توجهی» از برخی حوزه‌های قضایی تحریم‌شده است و می‌داند که ایران، نماینده «اکثریت این مشتریان» است. همچنین بایننس می‌دانست به تراکنش‌های بین کاربران آمریکایی و افرادی که تحت تحریم‌های ایالات متحده هستند، اجازه می‌دهد «ناقض قوانین آمریکا» باشند.

بایننس از حدود ژانویه 2018 تا می 2022، رقم 1.1 میلیون تراکنش رمزنگاری به ارزش حداقل 898.6 میلیون دلار را بین مشتریان آمریکایی و ساکنان ایران، پردازش کرده است.

حدود سال 2019، بایننس به «هزاران کاربر» که ‌به عنوان کاربران کشورهای تحریم‌شده شناسایی شده‌اند، از جمله بیش از 12 هزار و 500 کاربر که شماره تلفن ایرانی ارایه کرده‌اند، خدمات ارایه داد.

  • تامین مالی تروریستی

و در بخش پایانی گزارش رویترز آمده مقامات ایالات متحده گفتند که بایننس تراکنش‌های مشکوک مرتبط با گروه شبه‌نظامی فلسطینی حماس را گزارش نکرده است. کیف‌پول‌های رمزنگاری بایننس با کیف پول‌های بیت‌کوین مرتبط با گروه‌هایی که توسط آمریکا و برخی کشورها به عنوان سازمان‌های تروریستی ممنوع شده‌اند، از جمله دولت اسلامی، شاخه مسلح حماس، القاعده و جهاد اسلامی فلسطین تعامل دارند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *