خسارات فیلترینگ و قطع اینترنت در سال قبل نشان داد

عراق بیشترین و روسیه پرهزینه‌ترین

  • توسط نویسنده
  • ۳ ماه پیش
  • ۰

سمیه مهدوی پیام – گزارش‌ها نشان می‌دهد قطع شدن اینترنت دولتی در سال گذشته، نه تنها آزادی را محدود کرده، بلکه 9.01 میلیارد دلار برای اقتصاد جهان هزینه داشته است.

 به گزارش فوریس، طبق تحقیقات یک سایت رصد و ارزیابی VPNها، در سال گذشته، در مجموع 196 خاموشی بزرگ اینترنت خودخواسته در 25 کشور رخ داده است.

نویسندگان این تحقیق می‌گویند: «قطع شدن اینترنت دولتی، معمولا قطع کامل اینترنت یا مسدودسازی رسانه‌های اجتماعی است. یکی دیگر از تاکتیک‌های سانسور، محدود کردن اینترنت است که در آن، سرعت اینترنت به شدت محدود می‌شود؛ به طوری که هرچیز، فراتر از ارتباطات ساده مبتنی بر متن، مانند پخش مستقیم ویدئوی اعتراضات یا مشاهده موارد نقض حقوق بشر، غیرممکن می‌شود.»

عراق با 66 مورد، بیشترین تعداد قطعی اینترنت را داشته که تقریبا همگی مربوط به امتحانات مدرسه بوده است. طولانی‌ترین خاموشی اینترنت، که بیش از 5000 ساعت طول کشید، به مانیپور هند تعلق داشته است. نیمی از این قطعی‌های اینترنت دولتی با نقض حقوق بشر، عمدتا با محدودیت‌های آزادی تجمع، همراه بوده است.

طبق گزارش مذکور، این نوع اختلال عمدی، سانسور اینترنتی در شدیدترین شکل آن است. این قطعی اینترنت نه تنها حقوق دیجیتال شهروندان را نقض می‌کند، بلکه اقداماتی برای خودآزاری اقتصاد ملی است.

بر این اساس، هزینه قطعی برق با استفاده از ابزار Cost، توسط نهاد غیردولتی نت‌بلاکس (Netblocks)، در حوزه نظارت بر اینترنت و طبق شاخص‌های بانک جهانی، ITU،Eurostat  و سرشماری ایالات متحده محاسبه شد.

نتایج، بیانگر افزایش قطع شدن برق و اثرات اقتصادی آنهاست که بیشتر در روسیه قابل مشاهده است؛ جایی که هزینه خاموشی اینترنت در آن، رقم 4.02 میلیارد دلار برآورد شده است، پس از آن، اتیوپی با 1.59 میلیارد دلار و ایران با 920.3 میلیون دلار قرار دارند.

در این گزارش آمده است: ممنوعیت روسیه در اینستاگرام، فیس‌بوک و ایکس (توئیتر)، اولین بار در فوریه 2022 اجرا شد و تا سال 2023 ادامه یافت. اگرچه بعد از فوریه 2023، یک سال پس از اجرای آن، تاثیر اقتصادی این محدودیت‌ها را در محاسبات متوقف کردیم اما این تعطیلی، گران‌ترین خاموشی در سراسر جهان باقی ماند و تنها در سال 2023، بیش از 4 میلیارد دلار هزینه داشت.

به طور کلی، هزینه کل قطعی اینترنت در طول 2023 در مقایسه با 2022، به میزان 67 درصد کاهش یافته اما در 2021، تا میزان 45 درصد افزایش یافته است. مدت زمان آن در سال 2022، به میزان 18 درصد و در سال 2021، به میزان 71.5 درصد افزایش یافته است.

از نظر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، ایکس (توییتر سابق)، با 10 هزار و 683 ساعت اختلال عمدی، 18 درصد بیشتر از اینستاگرام و 26 درصد بیشتر از تیک‌تاک، مسدود شده است.

یکی از موارد قابل توجه، هزینه اقتصادی قطعی مداوم اینترنت در غزه است که از اوایل اکتبر، حداقل شش خاموشی بزرگ اینترنت، در چندین شبکه را تجربه کرده است.

طبق اعلام این گزارش، «در حالی که این حوادث، بدون‌شک، بسیار جدی و مضر بودند، تخمین تاثیر اقتصادی آنها به دلیل پیامدهای مالی گسترده‌تر درگیری، تقریبا غیرممکن است.»

بر اساس گزارش Access Now، به دلیل حملات مستقیم به زیرساخت‌های مخابراتی غیرنظامی، محدودیت‌های دسترسی به برق و اختلالات فنی در خدمات مخابراتی، ترافیک اینترنت در سراسر غزه در اکتبر 2023، بیش از 80 درصد کاهش یافت.

همچنین طبق اعلام  Paltel، یک شرکت ارائه‌دهنده سرویس محلی مخابراتی در غزه، آخرین مورد قطعی دو روزه اینترنت، در اواخر دسامبر بوده است.

اما در گزارش دیگری در همین رابطه بخش اقتصادی سایت یاهو نیز نوشت: گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد ممنوعیت رسانه‌های اجتماعی توسط پوتین، دلیل خسارت چندین میلیارد دلاری به اقتصاد روسیه در سال ۲۰۲۳ بوده است.

روسیه در هفته‌های پس از آغاز تهاجم خود به اوکراین در سال 2022، دسترسی به پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی غربی مانند فیس‌بوک و ایکس (توییتر سابق) را محدود کرد.

با احتساب زمان از دست‌رفته در زمینه ممنوعیت رسانه‌های اجتماعی در سال اول جنگ، روسیه در سال 2023، حدود 1353 ساعت خاموشی اینترنت را تجربه کرد. این موضوع بر 113 میلیون کاربر اینترنت تاثیر گذاشت. نتایج این گزارش نشان می‌دهد این ممنوعیت در سال گذشته، 4.02 میلیارد دلار برای اقتصاد روسیه هزینه داشته است.

بر اساس این گزارش، روسیه بیشترین ضرر را در بین کشورهای مختلف ثبت کرده است. پس از آن، اتیوپی با 1.59 میلیارد دلار و ایران با 920 میلیون دلار، زیان ناشی از قطع شدن اینترنت در سال گذشته را تجربه کرده‌اند.

روسیه همچنین تقریبا نیمی از زیان اقتصادی ناشی از اختلالات اینترنت را که در سراسر جهان اندازه‌گیری شده، به خود اختصاص داده است.

اقتصاد جهانی سال گذشته، به دلیل اختلالات اینترنت در سال 2023، رقم 9.01 میلیارد دلار را از دست داد و خسارت به بار آورد.

هزینه قطع اینترنت، آخرین مورد از فهرست طولانی زیان‌های اقتصاد روسیه از زمان جنگ است؛ به‌ویژه که روسیه همچنان از غرب فاصله می‌گیرد. اگرچه پوتین بر مقاومت اقتصاد روسیه در برابر تحریم‌های غرب تاکید کرده اما به گفته کارشناسان، نگاه دقیق‌تر به امور مالی کرملین، چشم‌انداز کمتر خوش‌بینانه‌ای را نشان می‌دهد، زیرا لایحه مخارج دفاعی این کشور، منابع را از سایر بخش‌ها و صنایع خارج می‌کند و می‌بلعد.

وزارت دارایی روسیه اعلام کرد که کسری بودجه روسیه در سال گذشته، به 3.24 تریلیون روبل یا 36 میلیارد دلار افزایش یافته است. در همین حال، کارشناسان می‌گویند مسکو قصد دارد یک‌سوم بودجه این کشور را در سال جاری صرف ارتش کند که این اقدام می‌تواند رشد اقتصادی را افزایش دهد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *