بررسی اخلاق و حریم خصوصی هوش مصنوعی در ReACT۲۰۲۴

  • توسط نویسنده
  • ۲ ماه پیش
  • ۰

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ رویداد ری ‌اکت ۲۰۲۴ به مدت سه روز توسط دانشکدۀ مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف برپا و میزبان استادان، دانشجویان و پژوهشگران گوناگونی از سراسر ایران و جهان در دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد این دانشگاه برگزار شد. در روز سوم رویداد ری‌ اکت ۲۰۲۴، نشستی با عنوان هوش مصنوعی، اخلاق و حریم خصوصی برگزار شد؛ دراین نشست دکتر محمد حسام تدین، معاون پژوهشکده امنیت و عضو هیات علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و امیرمهدی صادق‌زاده، استاد دانشگاه شریف به گفت‌وگو پرداختند.

دکتر تدین در این گفت‌وگو به یک پارادوکس در بحث هوش مصنوعی اشاره کرد و توضیح داد که طبق بررسی‌های انجام‌شده، اغلب افراد تمایلی به اینکه اطلاعات حریم خصوصی خود را در اختیار هوش مصنوعی قرار دهند، ندارند اما این کار را انجام می‌دهند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: در واقع، شرکت‌های بزرگی که پشت این فناوری‌ هستند، با ارائۀ سرویس‌هایی کاربران را به دادن این اطلاعات وادار می‌کنند و فضایی را ایجاد می کنند که انسان در مسیری قرار بگیرد که باید این راه را برود.

وی همچنین با بیان اینکه بحث حریم خصوصی با آمدن هوش مصنوعی می‌تواند مورد تهدید زیادی قرار بگیرد؛ خاطرنشان کرد: هوش مصنوعی برای پایداری، نیاز به داده‌های کلان دارد و این داده‌های کلان را باید از منابع مختلف دریافت کند و این منابع مختلف می‌توانند با اهداف متفاوتی اطلاعات خود را در اختیار تجهیزاتی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کند قرار بدهند.

دکتر تدین ادامه داد: این پایان ماجرا نیست، هوش مصنوعی در ادامه می تواند بدون در نظر گرفتن رضایت افراد و با توجه به نیاز بازار که عموما شرکت های بسیار بزرگ در پشت بحث کاربردها و اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی هستند، مورد استفاده‌های تجاری و غیر تجاری و اقتصادی قرار بگیرند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان بیان کرد: از این نظر تهدیدات بسیار بزرگی متوجه مخاطبان هوش مصنوعی است و برای جلوگیری از این تهدید ها باید قوانین و مقررات لازم وضع شود و همچنین سرعت آموزش در سطح جامعه به ویژه دانش آموزان باید افزایش پیدا کند تا از خطرات احتمالی در این حوزه پیشگیری شود.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *