تلاش برای نابودی شبکه تامین ارزهای دیجیتال حماس

  • توسط نویسنده
  • ۱۴ روز پیش
  • ۰

نگار قیصری – حمله حماس به اسرائیل، تلاش‌های مجدد مقامات آمریکا را برای حذف شبکه‌های مالی مورد ادعای حمایت ایران، از جمله تامین مالی ارزهای دیجیتال، از طریق تحریم‌ها، مجازات‌ها و تحقیقات، در پی داشته است.

نشریه فوربس در گزارشی نوشت: دفتر ملی مقابله با تامین مالی تروریسم در اسرائیل، با پلیس و آژانس‌های اطلاعاتی اسرائیل، عملیات شناسایی و مسدودسازی حساب‌های رمزنگاری حماس را آغاز کرده است.

شبکه Lionsgate، استارتاپ اسرائیلی در حوزه بازیابی ارزهای دیجیتال، به این تلاش پیوسته و مدعیست در شناسایی و رهگیری حساب‌های رمزنگاری مرتبط با حماس، موفق بوده است.

در همین رابطه، شرود براون، رئیس کمیته امور بانکی، مسکن و شهرسازی مجلس سنای آمریکا می‌گوید: «جهان با وحشت شاهد جنگ اسرائیل و حماس بود. در این کمیته، ما زنگ خطر را درباره کریپتو و نقش آن در تامین مالی غیرقانونی به صدا درآوردیم؛ از جمله استفاده از رمزارز برای تامین مالی آنچه که وی تروریسم و توانمندسازی کشورهای سرکش برای تامین مالی آنها. هنگامی که مجری قانون تلاش می‌کند وجوه رمزنگاری‌شده را ردیابی یا مسدود کند، این موضوع به یک بازی بی‌ثمر تبدیل می‌شود. آنها یک تراکنش را متوقف می‌کنند، در حالی که مجرمان با نام مستعار دیگر، به پلتفرم دیگری رفته‌اند.»

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در ماه اکتبر، تحریم‌هایی را علیه 10 عضو اصلی حماس، عاملان و تسهیلگران مالی در غزه و نقاط دیگر اعمال کرد. با دور جدید تحریم‌ها در ماه نوامبر، وزارت خزانه‌داری بیش از 1000 فرد و نهاد مدعی ارتباط با آنچه تروریسم و تامین مالی تروریسم توسط ایران و گروه‌های دیگر مانند حماس، حزب‌الله و سایر گروه‌های همسو با ایران خوانده می‌شود را در منطقه را هدف قرار داد. وزارت خزانه‌داری، 21 نوامبر اعلام کرد که بایننس، بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال، نقض برنامه‌های تحریمی متعدد خود را به مبلغ 3.4 میلیارد دلار و نظارت پنج‌ساله، تسویه کرده است.

قلمرو تامین مالی تروریسم همواره یک بازی موش و گربه است. یایا جی. فانوسی، تحلیلگر سابق سیا و مدیر سیاست مبارزه با پولشویی و ریسک سایبری در شورای نوآوری کریپتو می‌گوید: «کسانی که به دنبال توقف حماس هستند، باید مانند دشمن، زیرک و خلاق باشند و از ابزارهایی که در اختیار ماست، برای شناسایی و اختلال شبکه مالی آنها استفاده کنند.»

شبکه Lionsgate ابزاری است که اخیرا مدعی شد که موفق به کشف 90 میلیون دلار رمزارز متعلق به حماس و مسدودسازی حدود 100 حساب کاربری شده است.

این شبکه، بیش از یک سال پیش، به عنوان پلتفرم دیجیتال حرفه‌ای در زمینه ارائه خدمات بازیابی پول برای سرمایه‌گذاران و مصرف‌کنندگانی که با کلاهبرداری‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال مواجه می‌شوند، تاسیس شد.

طبق اعلام  Defillma، رقم 7.54 میلیارد دلار دارایی دیجیتال از طریق هک، سرقت شده که بیشتر آنها مربوط به سه سال گذشته بوده و تعدادی از استارتاپ‌ها مانند Jurat و M2 ریکاوری در بازار سرویس بازیابی فعال هستند. این شبکه، همان روش‌هایی را که برای یافتن ارزهای دیجیتال سرقت‌شده استفاده می‌کند، برای مبارزه با ادامه جمع‌آوری کمک‌های مالی توسط حماس از 7 اکتبر، به کار گرفته است.

بزالل راویو، مدیرعامل و موسس شبکه Lionsgate می‌گوید: «تمایل مخفی ما رویکرد نوآورانه‌ای است که به یک چشم‌انداز در حال تکامل داریم و ما را به عنوان رهبران صنعت در معاملات دیجیتالی معرفی می‌کند.»

وی می‌افزاید: «مشابه گنبد آهنین اسرائیل که از چشم‌انداز خود محافظت می‌کند، چشم‌انداز شبکه Lionsgate نیز حفاظت از چشم‌انداز بلاک‌چین و تضمین امنیت قوی برای تراکنش‌ها و دارایی‌های دیجیتال است.»

تیم تحلیلگران بلاک‌چین و مشاوران سایبری شبکه Lionsgate، مدعی است با بهره‌گیری از دانش و تخصص امنیت سایبری اسرائیل، تراکنش‌های ارزهای دیجیتال را در زمان واقعی نظارت و فعالیت‌های مالی مشکوک را نشانه‌گذاری می‌کند و از طیف وسیعی از روش‌ها برای شناسایی صاحبان حساب‌ها بهره می‌برد.

راویو  می‌گوید: «چالش اصلی در تجزیه و تحلیل بلاک‌چین، شفافیت شناسه موجودیت در پشت شناسه تراکنش است. این امر بر ضرورت اقدامات شناسایی پیشرفته و استفاده استراتژیک از تجزیه و تحلیل قدرت برای نظارت موثر بر چشم‌انداز بلاک‌چین در حال تکامل تاکید می‌کند.»

در چشم‌انداز بلاک‌چین، با بازی موش و گربه، شبکه‌های رمزنگاری جدید، با رشد سریع به صورت دوره‌ای ظاهر می‌شوند.

رویترز اخیرا گزارش داده که Tron به‌عنوان پلتفرم انتقال ارزهای دیجیتال مرتبط با گروه‌هایی که توسط اسرائیل، ایالات متحده و سایر کشورها به عنوان سازمان‌های تروریستی تعیین شده‌اند، از بیت‌کوین پیشی گرفته است. بر اساس این گزارش، هفته‌ها پس از حمله حماس، اسرائیل، بزرگ‌ترین توقیف حساب‌های رمزنگاری‌شده تا کنون را اعلام و حدود 600 حساب را که به شرکت مبادلات پولی مستقر در غزه متصل بود، مسدود کرد.

شبکه Lionsgate برای چشم‌انداز همیشه در حال تغییر آماده است.

راویو می‌گوید: «به یاد داشته باشید، کلیدهای جدید، درهای جدید را می‌گشایند.»

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *