هوش مصنوعی ایلان ماسک اخبار جعلی می‌سازد

  • توسط نویسنده
  • ۱۴ روز پیش
  • ۰

 

سعید طاهری

کاربران شبکه اجتماعی ایکس (X) از مشاهده اینکه نخست‌وزیر مودی در یک چرخش تکان‌دهنده وقایع «برکنار شد»، متعجب شدند. این، یک تیتر جعلی منتشرشده توسط یک چت‌بات بود؛ همان‌طور که داستان مشابهی درباره حمله ایران به تل‌آویو در اسرائیل مطرح شد.

سایت پی‌سی‌مگ استرالیا در گزارشی نوشت، هوش مصنوعی ایلان ماسک به نام گروک  (Grok)در حال تبلیغ اخبار نادرست درباره رویدادهای جهان است. این پلتفرم ادعا کرده بود نارندرا مودی نخست‌وزیر هند، در مقابل رقیب انتخاباتی خود شکست خورده است. این در حالی است که هنوز انتخابات برگزار نشده است.

در تیتر منتشره توسط این هوش مصنوعی آمده است: «نخست‌وزیر مودی از دولت هند برکنار شد.» یک مقاله مدعی است «چرخش تکان‌دهنده وقایع» بیانگر «تغییر قابل‌توجه در چشم‌انداز سیاسی هند» است. این موضوع، طیف گسترده‌ای از واکنش‌ها را در سراسر کشور برانگیخته است.

به گزارش سی‌ان‌ان، انتخابات هند از 19 آوریل تا 1 ژوئن 2024 برگزار می‌شود و بزرگ‌ترین انتخابات در تاریخ دنیاست که حدود یک میلیارد نفر در آن، واجد شرایط رای دادن هستند.

گزارش ساختگی هوش مصنوعی  Grokبه عنوان یک مقاله خبری تبلیغی در فید Sankrant Sanu ظاهر شد. وی در پستی نوشت: «این، یک دستکاری نادرست و محض در انتخابات است. این کار به ایکس کمک نمی‌کند که به عنوان منبع اخبار و اطلاعات معتبر شناخته شود.»

ماسک به عنوان مالک X (توییتر سابق)، مدت‌هاست با رسانه‌ها میانه خوبی ندارد. او در سال 2022 استدلال کرد که «همه منابع خبری تا حدی تبلیغاتی هستند؛ برخی بیشتر از سایر منابع.»

ماسک اصرار داشت که: «توییتر اخبار فوری را از منابع واقعی، در مقابل اخبار فیلترشده با دستورکار پنهان که مربوط به چند روز پیش است، به شما می‌دهد.» او «روزنامه‌نگاری شهروندی» را به عنوان یک جایگزین تشویق می‌کند.

در پاسخ به توییت انتخاباتی سانو درباره گزارش ساختگی گروک، شخصی پاسخ داد که گاف این هوش مصنوعی، احتمالا «عمدی» نبوده است.

وی نوشت: «هوش مصنوعی، گاهی اوقات کارهای عجیب و غریب انجام می‌دهد.»

در مقابل، سانو پاسخ داد که اطلاعات نادرست درباره «چنین موضوع جدی‌ای، باید به چالش کشیده و بازخواست شود و مقامات باید به آن توجه داشته باشند.»

این حادثه پس از اتفاق مشابهی در هفته‌های اخیر رخ داد که هوش مصنوعی گروک، به دروغ گزارش داد ایران تل‌آویو را «با موشک‌های سنگین» خود هدف قرار داده است.

طبق گزارش  Mashableاین ماجرا که در بخش اخبار پرطرفدار ایکس ظاهر شد، اشاره می‌کند اسرائیل به سفارت ایران در سوریه حمله کرده و چهار مقام را کشته است، بنابراین «تلافی‌جویی از سوی ایران یک اتفاق محتمل به نظر می‌رسد.» با این حال، این خبر (در زمان انتشار) درست نبود.

همه اینها در حالی است که در همان روز، ماسک در حال تبلیغ توانمندی‌های خبری Grok برای 181 میلیون فالوور خود بود. او نوشت: «دکمه جستجو را فشار دهید تا اخبار شخصی‌سازی‌شده را که توسط هوش مصنوعی گروک، در لحظه و آنلاین برای شما ایجاد شده، ببینید.»

نسخه به‌روز شده  Grokروز 12 آوریل با نام Grok 1.5-Vision معرفی شد که یک رقیب برای OpenAI’s GPT-4 Vision است و طبق یک پست وبلاگی قادر است «اسناد، نمودارهای علمی، اسکرین‌شات‌ها و عکس‌ها» را تفسیر کند.

بر اساس گزارش  PhoneArenaاین قابلیت‌ها که بخش عمده‌ پست‌های ماسک در حساب ایکس او را تشکیل می‌دهد، می‌تواند به رمزگشایی معنای GIF‌ها و میم‌ها کمک کند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *