قالیباف اصلح‌ترین کاندیدای ریاست جهموری است

  • توسط نویسنده
  • ۵ روز پیش
  • ۰

 

احمد محمدغریبان

اگر نگاه سیاسی و حزبی به کاندیداهای حال حاضر در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را نداشته باشیم، آنچه می‌ماند، بررسی عملکرد، سابقه و از آن مهم‌تر تیم همراه آن کاندیدا از گذشته تا روزهای اخیر است.

اگرچه از نظر عموم مردم، فارغ از جناح‌بندی‌های مرسوم سیاسی، آنچه در اولویت قرار دارد، بهبود شرایط زندگی و در راس آن مسایل اقتصادی است.

از میان کاندیداهای فعلی، در حال حاضر محمدباقر قالیباف دارای بیشترین سابقه مدیریتی و اجرایی در کشور است، موضوعی که حتی مخالفان سیاسی او نیز به آن معترف هستند.

برای آنها که جوانتر هستند و شاید ندانند باید گفت، قالیباف نه آنطور که خود در تبلیغات ریاست جمهوری‌اش می‌گوید، بلکه به گواه آنچه برای آنها که از میانسالی عبور کرده‌اند و به تجربه خروجی عملکرد او در مناصب مختلف را دیده‌اند، مدیری به شدت عملگرا، اجرایی و تحول آفرین است.

فارغ از ایام جوانی او که در سال‌های دفاع مقدس و حضور در جبهه و در رده‌های مختلف فرماندهی حضور داشت و در نهایت به فرماندهی، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، نیروی هوایی سپاه و هوافضای سپاه رسید، در دوران پس از جنگ نیز دستاوردهای مهمی از خود به جای گذاشت.

بسیاری به خاطر دارند که محمدباقر قالیباف زمانی فرماندهی نیروی انتظامی کشور را به عهده گرفت، که نیروی پلیس کشور به حدی با مشکلات عدیده‌ای مواجه بود که تصور نمی‌شد بتوان انتظارات اصلاحاتی ولو اندک را داشت. قالیباف اما پلیس کشور را متحول کرد. از رسیدگی به برخی مسایل انضباطی و تامین ماشین‌های روز و مدرن برای پلیس گرفته تا ایجاد انبوهی از سامانه‌های جدید و همسو با نمونه‌های جهانی و در راس آن سامانه 110.

اغراق نیست اگر بگوییم در آن سال‌ها این تغییر و تحولات در پلیس به مراتب از دیگر بخش‌های کشور پیشرفته‌تر بود.

اقدامات زیربنایی قالیباف در پلیس به گونه‌ای اجرا شد که تا امروز کشور در حال بهره‌برداری از آن است.

پس از آن قالیباف شهردار کلان شهر تهران شد و خدماتی در تهران اجرایی شد که حتی مجموع اقدامات شهرداران قبل و بعد از وی نیز به اندازه دستاوردهای او نشد.

پروژه احداث خطوط 3، 6،7 و 4 مترو، پل صدر، شهرآفتاب، دریاچه خلیج فارس، اتوبان آزادگان، ایوان انتظار و زیرگذر چهارراه ولیعصر، اتوبان امام علی (ع) و پردیس سینمایی از جمله بزرگترین پروژه‌هایی بود كه در دوران تصدی گری قالیباف بر مدیریت شهری پایتخت اجرا شد.

تکمیل برج میلاد، ساخت انبوهی از فضای سبز شهری، بازسازی مناطق فرسوده شهری و بسیاری از موارد دیگر که در این مقال نمی‌گنجد، بخشی دیگر از یادگارهای ماندگار قالیباف برای کلان‌شهر تهران به عنوان پایتخت کشور که با انبوهی از چالش‌های مختلف برای پیشبرد هر طرحی مواجه است، به شمار می‌رود. اگرچه در دوران صدارت وی در شهرداری جوایز بین‌المللی زیادی نیز نصیب ایران شد.

اگرچه در تمام این سال‌ها از دوران ریاست پلیس تا شهرداری، قالیباف به شکل همزمان در مسوولیت‌های متعدد دیگر از عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام گرفته تا مناصب دیگر نیز حضور داشت تا آنکه وی راهی مجلس شد.

اما در مدت حضور 44 ماهه محمدباقر قالیباف در مجلس شورای اسلامی که در واقع یکی از مسوولیت‌های غیراجرایی‌اش به شمار می‌رود، مجلس یکی از منظم‌ترین و پربازده‌ترین دوران خود را پشت سر گذاشت و مصوبات مهم و کلانی در مجلس یازدهم رقم خورد.

«متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان»، افزایش دوازده برابری حقوق سربازان، «طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت»، «تصویب لایحه مالکیت صنعتی»، «تأسیس صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج»، تخصیص هدفمند و نقطه‌زن بودجۀ مناطق محروم، تصویب برنامه هفتم توسعه و … بخشی از 40 اقدام مهم در مجلس یازدهم و در دوران ریاست قالیباف بود.

طرح پرسروصدای صیانت از فضای مجازی نیز که با نگرانی‌های زیادی در سطح جامعه و کسب‌وکارها مواجه شده بود، توسط قالیباف در مجلس متوقف و به شورای عالی فضای مجازی ارجاع شد که انتقادات زیادی از نمایندگان حامی این طرح را متوجه وی کرد، اما او پای مصالح ملی ایستاد.

اما فارغ از آنکه تقریبا سایر کاندیداهای محترم از نظر اجرایی و دستاوردی، سابقه‌ای حتی نزدیک به محمدباقر قالیباف ندارند، باید توجه همگان به ویژه رای‌دهندگان به یک نکته اساسی جلب شود.

نکته حساس این است که در اطراف هر مدیر اجرایی و کاندیدای ریاست جمهوری، افرادی حضور دارند که شاخصی بسیار مهم و موثر برای ارزیابی تیم آینده آن مدیر و برآورد جهت‌گیری و میزان موفقیت آنها هستند.

لذا ضمن دعوت از همگان به رصد دقیق و وسواس‌گونه تیم همراه سایرکاندیداهای حال حاضر چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران، نگاهی به اطرافیان محمدباقر قالیباف، نشان از همراهی همان افرادی دارد که در سال‌های گذشته و در مناصب متعدد وی، نقش کلیدی در موفقیت او داشته‌اند.

این یعنی قالیباف، همواره از مدیران باتجربه، خوش سابقه، توانمند و تحصیلکرده، (فارغ از گرایش‌های سیاسی) آنها بهره گرفته است و این روحیه را همچنان نیز حفظ کرده است.

به عبارت دیگر در شرایط فعلی و ضمن احترام به سوابق و خدمات سایر کاندیداهای موجود، محمدباقر قالیباف نه گزینه‌ای کم‌ریسک که به ضرس قاطع، بی‌ریسک و مطمئن برای قرار گرفتن در راس مدیریت اجرایی کشور است، آن هم در شرایطی که بیشترین سابقه کار و خدمت در لایه‌های مختلف اجرایی، حاکمیتی، سیاسی، تصمیم‌سازی و … دارد.

در پایان بار دیگر توجه افکار عمومی به شاخصی مهم برای ارزیابی کاندیداهای ریاست جمهوری جلب می‌شود و آن اینکه، به نام‌ها و افراد دارای مسوولیت در ستادهای انتخاباتی کاندیداها توجه ویژه‌ای داشته باشید که به وضوح گویای خروجی و نگاه آن کاندیدا است.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *