ائتلاف جهانی که با غیبت روسیه، چین و ایران برگزار شد

آغاز فعالیت کارگروه بین‌المللی مقابله با باج‌افزار

  • توسط نویسنده
  • ۱ سال پیش
  • ۰

با اعلام دولت استرالیا به عنوان رئیس افتتاحیه، کارگروه بین‌المللی مقابله با باج‌افزار (ضدباج‌افزار)، که موجودیت آن برای اولین بار در یک رویدادِ کاخ سفید در ماه نوامبر اعلام شده بود، اخیرا به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

به گزارش عصر ارتباط هدف فعالیت‌های کارگروه بین‌المللی ویژه مقابله با باج‌افزار (ICRTF)، ایجاد همکاری بین ائتلافی متشکل از 36 کشور عضو و نیز اتحادیه اروپا برای مقابله با گسترش و تاثیر باج‌افزار است. این موضوع، علی‌رغم اینکه معمولا یک فعالیت دولتی است نه کیفری، یک تهدید مهم در حوزه امنیت ملی در سال‌های اخیر محسوب می‌شود.

ایجاد کارگروه بین‌المللی مقابله با باج‌افزار، پس از پایان کنفرانس دو روزه به میزبانی دولت بایدن، توسط اعضای پیشگام ضدباج‌افزار  اعلام شد. هدف این کارگروه، کمک به کشورهای عضو تبادل اطلاعات درباره تهدیداتی است که با آنها روبرو هستند. همچنین اشتراک‌گذاری چارچوب‌های سیاست‌محور، اختیارات قانونی، تشویق مجریان قانون و مقامات سایبری اعضا به همکاری با یکدیگر از اهداف این گروه است.

در بیانیه کاخ سفید آمده است: اعضای ICRTF متعهد شده‌اند «اقدام مشترک در زمینه‌های انعطاف‌پذیری شبکه، اختلال و مقابله با تامین مالی غیرقانونی» انجام دهند.

در همین زمینه، کلر اونیل، وزیر امور داخلی و سایبری استرالیا گفت: «باج افزار یک تهدید جهانی مهم است و استرالیا به ایفای نقش پیشرو در همکاری با شرکای بین‌المللی، صنعت و جامعه، به منظور ایجاد پاسخ‌های موثر برای مبارزه با مجرمان سایبری و محافظت از مردم و نهادهای ما ادامه خواهد داد.»

او به موضوع حمله به بیمه سلامت Medibank پرداخت و گفت: حوادث اخیر سایبری در استرالیا و سراسر جهان، یادآور ماهیت موذیانه باج‌افزار و توانایی مجرمان سایبری برای ایجاد اختلال و آسیب گسترده به بخش‌های وسیعی از جامعه است. به دنبال این حادثه، دولت استرالیا دستور انجام یک عملیات مشترک دائمی جدید داد که بر اساس آن، گروه‌هایی را که در پشت حوادث باج‌افزارِ مهاجم هستند، اعلام می‌کند اما مشخص نشده، عملیات تهاجمی چه نقشی در فعالیت ICRTF ایفا می‌کند.

کنفرانس CRI که در آن ICRTF اعلام شد، به دلیل غیبت چندین کشور که متهم به شکست در مقابله با فعالیت‌های سایبری مجرمانه انجام‌شده از داخل قلمروشان، به‌ویژه روسیه، چین، ایران و کره‌شمالی هستند، قابل توجه بود.

پنج گروه کاری که قصد داشتند رویکردهای متفاوتی در قبال تهدید باج‌افزار اتخاذ کنند، عبارت بودند از: «تاب‌آوری (با رهبری مشترک لیتوانی و هند)، اختلال (به رهبری استرالیا)، مقابله با تامین مالی غیرقانونی (به رهبری بریتانیا و سنگاپور)،  مشارکت عمومی- خصوصی (به رهبری اسپانیا) و دیپلماسی (به رهبری آلمان).

این موضوع، زمانی صورت گرفت که یکی از مقامات ارشد FBI اعلام کرد این نهاد، «هیچ نشانه‌ای» ندیده که مسکو، شبکه‌های مجرمانه را در قلمرو خود از بین برده باشد.

در این رابطه، وزارت خزانه‌داری، تحریم‌هایی را علیه یک صرافی ارزهای دیجیتال متعلق به اتباع روسیه اعمال کرده که گفته می‌شود به پولشویی بیش از 160 میلیون دلار کمک کرده است.

باج‌افزارها و مجرمان حملات باج‌افزاری، به ‌سرعت، به نگرانی اصلی بسیاری از دولت‌ها تبدیل شده‌اند. آنها مجموعه‌ای از حوادث ویرانگر را برای کسب‌وکارهایی که زیرساخت‌های حیاتی مانند خط لوله در ایالات متحده اجرا می‌کنند یا به خدمات ضروری مانند شرکت آب و برق استافوردشایر جنوبی در بریتانیا کمک می‌کنند، رقم می‌زنند.

در زمان برگزاری کنفرانس CRI، حملات باج‌افزاری، موضوع اکثریت جلسات مدیریت بحران دولت بریتانیا (Cobra) را شامل می‌شدند. از آن زمان به بعد، اهداف برجسته در بریتانیا، از جمله روزنامه گاردین و رویال‌میل، تحت‌تاثیر این حوادث قرار گرفته‌اند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *