افزایش تقاضای VPN از میانمار تا آمریکا

  • توسط نویسنده
  • ۳ ماه پیش
  • ۰

آسیه فروردین

جدیدترین گزارش از میزان تقاضای جهانی برای دسترسی به انواع VPN که با هدف دسترسی کاربران به سایت‌ها، ابزار، پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده از سوی کشورهای مختلف، حاوی نکات مهمی است.

این گزارش از سوی تاپ‌تن‌‌ وی‌پی‌ان (top10vpn) انجام شده است. این سایت که در ایران نیز به عنوان یکی از منابع استناد رسانه‌ها شناخته می‌شود از سال 2016 و توسط فردی به نام «آنتونیو آرگیولاس» و با ادعای رصد VPNهای ناامن و بستری برای دسترسی آزاد به اینترنت راه‌اندازی شده است.

در آخرین به‌روزرسانی گزارش این سایت از نوسانات تقاضا برای فیلترشکن در دنیا که از سال 2020 تا کنون آغاز شده و ادامه دارد، در کنار نام چند کشور شاخص در عرصه فیلترینگ همچون چین و روسیه که همواره مورد نقد کشورهای غربی بودند، حالا اسامی برخی کشورهای منتقد، نظیر آلمان (با افزایش 173درصدی تقاضا برای VPN در اواخر سال 2021)، ایتالیا و آمریکا نیز در این فهرست دیده می‌شود.

نکته دیگر آنکه در این گزارش در خصوص ایران نیز که اوج تقاضا برای دسترسی به VPN به سال 2022 باز می‌گردد که با ادعای این سایت، رکورد 3.082درصدی را ثبت کرد و با یک سقوط در تقاضا به کمتر از 250درصد رسید، در سال‌های 2023 و مدت اخیر در سال جاری میلادی، اثری از نام ایران و میزان تقاضا برای VPN نیست.

همچنین و بر مبنای این گزارش، در حال حاضر، اندونزی، بالاترین استفاده از VPN را در جهان دارد.

نظر به حجم بالای این گزارش، در متن حاضر تنها به آخرین داده‌های گزارش سایت مذکور برای سال جاری میلادی، سال 2023 و سال 2022 پرداخته‌ایم.

تاپ‌تن‌‌ وی‌پی‌ان (top10vpn) در ابتدای گزارش خود آورده: هر زمان که دولت‌ها در سراسر جهان سعی می‌کنند با ایجاد اختلال در دسترسی به اینترنت، مردم را کنترل کنند، افراد برای دور زدن محدودیت‌ها به شبکه‌های خصوصی مجازی (VPN) روی می‌آورند. این ابزارهای ضدسانسور، اغلب تنها راه ارتباط افراد، تحت‌تاثیر زنجیره رسانه‌های اجتماعی با یکدیگر در جریان تحولات مختلف است.

ما به طور معمول، نوسانات تقاضای VPN جهانی را به عنوان بخشی از کار روزانه خود رصد می‌کنیم. هر زمان افزایش قابل توجهی را شناسایی کنیم که با رویدادهای اجتماعی یا سیاسی مرتبط است، از این داده‌ها برای به‌روزرسانی صفحات استفاده می‌کنیم. روش ما برای محاسبه افزایش تقاضا، مقایسه دوره افزایشی با میانگین 30 روز قبل است، مگر اینکه به شیوه دیگری ذکر شود.

ما همچنین VPNهای افرادی که بیشترین سود را از این افزایش تقاضا می‌برند، بررسی و آزمایش می‌کنیم تا مسائل بالقوه حریم خصوصی و امنیتی را شناسایی کنیم. هرچند برنامه‌های VPN رایگان به طور طبیعی، هنگام قطع اینترنت با دستور دولت، محبوب هستند، لیکن توصیه می‌کنیم احتیاط کنید و از VPN رایگان قابل اعتماد یا در صورت امکان، VPN با کیفیت بالا استفاده کنید.

  • افزایش تقاضای VPN در سال 2024

پاکستان

  • افزایش تقاضای VPN: 301 درصد
  • تاریخ: 20 ژانویه

تقاضا برای خدمات VPN در پاکستان، چهار برابر بیشتر از میانگین افزایش یافت، زیرا دولت دوباره دسترسی به تمام پلتفرم‌های اصلی رسانه‌های اجتماعی را طی یک رویداد آنلاین که توسط مخالفان برگزار شد، به شدت محدود کرد. این، دومین بار است که این نوع محدودیت‌ها در دو هفته گذشته اعمال می‌شود و تقاضای VPN در پاکستان در روزهای بین ‌فیلترینگ رسانه‌های اجتماعی بالاتر از میانگین، باقی مانده است.

بر این اساس تقاضای VPN در 20 ژانویه در مقایسه با میانگین روزانه 28 روز قبل از افزایش 7 ژانویه، که به دنبال محدودیت‌های شدید در دسترسی به پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی X (توییتر)، فیس‌بوک، اینستاگرام و یوتیوب صورت گرفت، 301 درصد افزایش یافت.

کارولینای شمالی و مونتانا، ایالات متحده آمریکا

افزایش تقاضای VPN:

  • کارولینای شمالی: 266 درصد (دوران اوج)
  • مونتانا: 482 درصد (دوران اوج)
  • تاریخ: 28 دسامبر (در حال انجام)

کارولینای شمالی و مونتانا، هر دو، سال گذشته قوانین جدید تایید سن را تصویب و محدودیت‌هایی را برای افرادی که به دنبال دسترسی آنلاین به مطالب بزرگسالان هستند، اعمال کردند. این قوانین از 1 ژانویه 2024 به اجرا در آمدند و منجر به افزایش تقاضای VPN در هر دو ایالت در 28 دسامبر شد که تا سال جدید نیز ادامه یافت.

در مونتانا، تقاضا در 29 دسامبر، 482 درصد بالاتر از میانگین روزانه در 28 روز گذشته به اوج خود رسید، در حالی که در همان روز در کارولینای شمالی، تقاضا، 266 درصد بالاتر از میانگین بود.

در هر دو ایالت، تقاضا برای خدمات VPN، دوباره در 2 ژانویه، افزایش یافت و روند نزولی جزئی پس از دوران اوج اولیه معکوس شد. در مونتانا، در 2 ژانویه تقاضا به طور متوسط 386 درصد بیشتر بود در حالی که در کارولینای شمالی، تقاضا در همان تاریخ 229 درصد بیشتر بود.

میانگین افزایش روزانه تقاضای VPN در مونتانا از 28 دسامبر 172 درصد بوده است. در کارولینای شمالی 113 درصد افزایش یافته است. در حالی که تقاضای VPN برای چند روز در اواسط ماه، به کمتر از حد متوسط رسیده، از آن زمان یک بار دیگر افزایش قابل توجهی را شروع کرده است.

نمودار افزایش تقاضای VPN در مونتانا و کارولینای شمالی، ایالات متحده را در مقایسه با میانگین روزانه قبل از 28 دسامبر 2023 نشان می دهد.

  • افزایش تقاضای VPN در سال 2023

عراق

  • افزایش تقاضای VPN: 72 درصد
  • تاریخ: 6 آگوست

مقامات عراقی، 6 آگوست، دسترسی به پیام‌رسان تلگرام را به دلیل نگرانی‌های امنیت ملی مسدود کردند. وزارت مخابرات عراق همچنین تلگرام را که در این کشور بسیار محبوب است، به سوءاستفاده از اطلاعات شخصی کاربران متهم کرد. تقاضا برای خدمات VPN در 6 آگوست در مقایسه با میانگین روزانه بلافاصله 72 درصد افزایش یافت.

همچنین ISPها در عراق، دسترسی به تلگرام را از طریق تداخل TCP/IP مسدود کردند. این کار با غیرقابل دسترس کردن یک آدرس IP خاص یا تزریق بسته‌های TCP RST در طول اتصال بین مشتری و IP هدف انجام می‌شود. بلوک‌های سطح TCP/IP را می توان با استفاده از VPN دور زد. یک شبکه متعلق به دولت نیز شواهدی از ربودن BGP نشان داد.

سنگال

  • افزایش تقاضای VPN : 60.399 درصد
  • تاریخ: 1 ژوئن (در حال انجام)

تقاضای VPN در سنگال، 2 ژوئن بیش از 60 هزار درصد در مقایسه با میانگین روزانه پس از اینکه دولت دسترسی به رسانه‌های اجتماعی و خدمات پیام‌رسانی را محدود کرد، افزایش یافت. این، بزرگ‌ترین افزایش تقاضای VPN با فاصله‌ای است که تا به حال ثبت شده است.

یک مقام دولتی گفت که پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی برای جلوگیری از «انتشار نفرت و پیام‌های خرابکارانه» مسدود شده‌اند. در 31 ژوئیه، پس از اعمال محدودیت‌هایی از سوی دولت برای دسترسی به اینترنت تلفن همراه، تقاضای VPN دوباره 966 درصد افزایش یافت و همان بهانه را برای انجام این کار ارائه کرد.

ترکیه

  • افزایش تقاضایVPN : 99 درصد
  • تاریخ: 12 تا 14 می 2023

تقاضا برای خدمات VPN در ترکیه، بلافاصله قبل از اینکه مردم این کشور برای انتخابات ریاست جمهوری 14 می به پای صندوق رای رفتند، به طور قابل توجهی افزایش یافت.

در 12 می، تقاضای VPN نسبت به میانگین روزانه در 28 روز گذشته 68 درصد افزایش یافته است. در 13 می (99 درصد) در مقایسه با میانگین 28 روزه دو برابر شد، زیرا مقامات شروع به محدودیت دسترسی به پلتفرم رسانه اجتماعی محلی Eksi Sozluk کردند. در روز رای‌گیری، تقاضایVPN  تا 56 درصد بالاتر از میانگین باقی ماند. دسترسی به Eksi Sozluk قبلا در ماه فوریه توسط دولت ترکیه مسدود شده بود.

پاکستان

  • افزایش تقاضای VPN: 1329 درصد
  • تاریخ: 9 تا 15 می 2023

تقاضای VPN در پاکستان، پس از مسدود شدن دسترسی به توییتر، فیس‌بوک و دیگر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی در 9 می پس از اعتراض عمومی به دلیل دستگیری عمران خان، نخست وزیر سابق افزایش یافت.

تقاضا برای خدمات VPN در 9 می، در مقایسه با میانگین روزانه در 28 روز قبل از افزایش به 1,329 درصد بالاتر از میانگین روزانه در 10 می، 311 درصد افزایش یافت. در حالی که تقاضای VPN در روزهای پس از آن کاهش یافت و به طور متوسط، 673 درصد بیشتر از دوره منتهی به دستگیری عمران خان باقی ماند. به گفته اداره مخابرات پاکستان، دسترسی به خدمات پهنای باند سیار نیز در سراسر کشور «به طور نامحدود» قطع شد.

یوتا، ایالات متحده

  • افزایش تقاضای VPN: 847 درصد (دوران اوج)
  • تاریخ: 1 تا 3 مه 2023

تقاضا برای خدمات VPN در یوتا، پس از اینکه وب‌سایت مشهور در حوزه غیراخلاقی، ‌سایت خود را به دلیل معرفی قوانین تایید سن جدید در 2 می، برای بازدیدکنندگان این ایالت در ایالات متحده غیرفعال کرد، به شدت افزایش یافت.

تقاضای VPN یک روز قبل از شروع قوانین جدید شروع به افزایش کرد و در 1 می، 142 درصد در مقایسه با میانگین روزانه در 28 روز قبل افزایش یافت. در 2 می، تقاضا برای خدمات VPN در مقایسه با پایه اولیه، 847 درصد افزایش یافت. در 3 می، افزایش تقاضای VPN در یوتا کمی کاهش یافته بود اما 767 درصد، بالاتر از میانگین باقی مانده بود.

برزیل

  • افزایش تقاضای VPN: 192 درصد (دوران اوج)
  • تاریخ: 27 تا 29 آوریل 2023

به دنبال تصمیم مقامات محلی برای مسدود کردن تلگرام، تقاضا برای خدمات VPN در برزیل افزایش یافته است. تقاضای VPN در 27 آوریل 192 درصد بیشتر از میانگین روزانه در 28 روز گذشته افزایش یافت. افزایش تقاضای VPN در برزیل، تا 28 آوریل ادامه داشت؛ زمانی که 128 درصد بیشتر از پایه اولیه بود و در روز بعد 49 درصد بالاتر بود.

همچنین دسترسی به تلگرام در نتیجه حکم دادگاه به دلیل امتناع پلتفرم پیام‌رسان از ارائه اطلاعات کاربران مربوط به گروه‌های راست افراطی مسدود شد.

ایتالیا

  • افزایش تقاضای VPN: 678 درصد (دوران اوج)
  • تاریخ: 1 آوریل 2023

تقاضای VPN در ایتالیا در 1 آوریل 678 درصد در مقایسه با میانگین روزانه در 28 روز گذشته افزایش یافت. این افزایش زمانی رخ داد که مقامات ایتالیایی، ChatGPT را به‌دلیل عدم تایید سن، جمع‌آوری و ذخیره‌سازی عظیم داده‌ها که زیربنای آن است، موقتا ممنوع کردند. تقاضا برای خدمات VPN در روزهای بعد، بالاتر از میانگین باقی ماند و بیش از چهار برابر (315 درصد) بیشتر از میانگین بود. در تحقیقات اخیر، درباره برنامه‌های شبیه‌سازی ChatGPT، به مشکلات حریم خصوصی مهمی پی بردیم.

اتیوپی

  • افزایش تقاضای VPN: 3.651 درصد (دوران اوج)
  • تاریخ: 9 فوریه تا 19 ژوئیه 2023

تقاضای VPN در اتیوپی پس از اینکه مقامات، دسترسی به فیس‌بوک، تلگرام و تیک‌تاک را در 9 فوریه به دلیل تنش‌های مذهبی محدود کردند، به شدت افزایش یافت.

تقاضا برای خدمات VPN در همان روز در مقایسه با میانگین روزانه در 28 روز گذشته، 414 درصد افزایش یافت. پس از اینکه مقامات، دسترسی به یوتیوب را نیز مسدود کردند، تقاضای VPN با 3651 درصد بالاتر از میانگین به اوج خود رسید. دسترسی به پلتفرم‌های مسدودشده رسانه‌های اجتماعی، هنوز بازیابی نشده و در حالی که تقاضای VPN، ممکن است از اوج اولیه خود کاهش یافته باشد، در 20 مارس، 317 درصد نسبت به قبل از اجرای محدودیت‌ها، بالاتر بود.

ترکیه

  • افزایش تقاضای VPN: 491 درصد
  • تاریخ: 8 فوریه 2023

تقاضا برای خدمات VPN در ترکیه، بلافاصله در 8 فوریه پس از گزارش‌هایی مبنی بر مسدود شدن توییتر توسط چندین ISP بزرگ در این کشور افزایش یافت. تقاضای VPN به سرعت در طول روز در مقایسه با میانگین روزانه 28 روز قبل افزایش پیدا کرد. در ساعت 16 GMT، تقاضای VPN  تا 157 درصد، بیشتر از میانگین بود و در پایان روز، به 491 درصد افزایش یافت.

در حالی که دولت ترکیه، درباره محدودیت‌های رسانه‌های اجتماعی اظهارنظر نکرد، مسدود شدن توییتر یک روز پس از سخنرانی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه که هشدار داد اجازه نمی‌دهد «اطلاعات نادرست» در پی زلزله منتشر شود، رخ داد.

نت‌بلاک محدودیت‌های جدید اینترنت را تایید کرد: «توییتر اکنون توسط برخی از ارائه‌دهندگان اصلی اینترنت در ترکیه با استفاده از فیلتر SNI محدود شده است. این معیار با تاثیر زلزله اخیر متمایز است.» دسترسی به پلتفرم رسانه‌های اجتماعی، 9 فوریه بازیابی شد.

لوئیزیانا، ایالات متحده

  • افزایش تقاضای VPN: 246 درصد
  • تاریخ: ژانویه 2023

تقاضا برای خدمات VPN در 31 دسامبر در ایالت لوئیزیانای ایالات متحده در مقایسه با میانگین روزانه در 28 روز قبل 210 درصد افزایش یافت. این افزایش در آستانه قوانین جدیدی صورت گرفت که مستلزم تایید سن ساکنان لوئیزیانا هستند و از وب‌سایت‌های غیراخلاقی بازدید می‌کنند. این قانون از اول ژانویه اجرایی شد. تقاضای روزانه VPN از آن زمان تا کنون بالا باقی مانده و در 2 ژانویه، 246 درصد بالاتر از میانگین بوده و همچنان 205 درصد بیشتر از پایه اولیه در 4 ژانویه بوده است.

  • افزایش تقاضای VPN در سال 2022

اردن

  • افزایش تقاضای VPN: 249 درصد (دوران اوج)
  • تاریخ: 16 دسامبر

در پی تصمیم مقامات، مبنی بر مسدود کردن تیک‌تاک در طول تظاهرات به دلیل قیمت بالای سوخت، تقاضای VPN در اردن 249 درصد در مقایسه با میانگین روزانه در 28 روز قبل افزایش یافت. اگرچه تقاضای VPN، اندکی کاهش یافت اما در 18 دسامبر، 175 درصد بالاتر از میانگین باقی ماند.

چین

  • افزایش تقاضای VPN: 184 درصد (دوران اوج)
  • تاریخ: 4 تا 30 نوامبر

توجه: به دلیل ممنوعیت VPNها در چین، روش‌های نظارت معمول ما در دسترس نیست. به منظور سنجش «تقاضای» فعلی، ما داده‌های توییتر را به عنوان یک پروکسی برای داده‌های معمول خود تجزیه و تحلیل کرده‌ایم. تعداد توییت‌های چینی‌زبان مربوط به VPN‌ها در طول نوامبر چندین بار افزایش یافته است، زیرا به دلیل نارضایتی مردم نسبت به سیاست کووید صفر این کشور، تظاهراتی در چین برگزار شد.

توییت‌های مربوط به VPN به زبان چینی در 4 نوامبر، 184 درصد نسبت به میانگین سه ماه قبل افزایش یافت و 159 درصد، بالاتر از میانگین روز بعد باقی ماند. این افزایش با تظاهرات در گوانگژو در همان دوره مطابقت دارد.

در 14 نوامبر، همزمان با برگزاری تظاهرات در ووهان، توییت‌های VPN به زبان چینی، 162 درصد بالاتر از میانگین، جهش کردند. توییت‌های VPN به زبان چینی در 29 نوامبر، مجددا 183 درصد بالاتر از میانگین افزایش یافت. توییت‌های VPN، هم روز قبل از این اوج و هم روز بعد از آن بیش از دو برابر میانگین بود. این افزایش‌ها با تظاهرات گسترده در سراسر چین مطابقت داشت.

ترکیه

  • افزایش تقاضای VPN: 771 درصد
  • تاریخ: 22 نوامبر

تقاضای VPN در ترکیه پس از آنکه مقامات به طور موقت دسترسی به توییتر، اینستاگرام، یوتیوب و فیس‌بوک را پس از بمب‌گذاری در میدان تقسیم استانبول در 13 نوامبر مسدود کردند، افزایش یافت. این زنجیره، بخشی از خاموشی گسترده‌ رسانه‌ای بود که توسط دولت ترکیه تحمیل شد.

تقاضا برای خدمات VPN، بلافاصله 771 درصد در مقایسه با میانگین روزانه در 30 روز گذشته افزایش یافت. همچنین دسترسی به پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مسدودشده پس از حدود 10 ساعت بازیابی شد.

قرقیزستان

  • افزایش تقاضای VPN: 147 درصد
  • تاریخ: 22 اکتبر

تقاضا برای خدمات VPN در 22 اکتبر، قبل از تظاهرات برنامه‌ریزی‌شده در قرقیزستان، با افزایش 147 درصدی نسبت به میانگین روزانه در 30 روز قبل مواجه شد. مقایسه تقاضای VPN در 22 اکتبر با یک دوره طولانی‌تر، مانند میانگین 90 روز قبل، منجر به رقم حتی بالاتر از 221 درصد می‌شود.

در حالی که 24 اکتبر، کاهش قابل توجه در زمینه اتصال اینترنت در قرقیزستان گزارش شد، به نظر می‌رسد این قطع عمدی اینترنت، توسط دولت نبوده است.

ایران

  • افزایش تقاضای VPN: 082 درصد (دوران اوج)
  • تاریخ: 22 سپتامبر تا 31 اکتبر

در سال 2022 درخواست VPN در ایران افزایش یافت، زیرا مقامات، اینستاگرام و واتس‌آپ را در 21 سپتامبر و در جریان جان باختن مهسا امینی، مسدود کردند.

تقاضا برای خدمات VPN برای دور زدن زنجیره رسانه‌های اجتماعی در 22 سپتامبر، 2.164 درصد نسبت به 28 روز قبل افزایش یافت. تقاضای VPN در روزهای بعد باز هم بیشتر شد و به 3.082 درصد بیشتر از قبل از اعتراضات در 26 سپتامبر رسید.

میانگین تقاضای روزانه برای خدمات VPN از آن زمان به بعد، بسیار بالا باقی مانده و 951 درصد بالاتر از پایه اولیه است. تقاضای VPN به طور قابل توجهی در مقایسه با اوج خود در 12 اکتبر کاهش یافت. این امر ممکن است بیانگر موفقیت مقامات ایرانی در مسدود کردن ترافیک VPN باشد.

نمودار، افزایش تقاضای روزانه VPN در ایران را در مقایسه با میانگین روزانه طی 28 روز قبل از 21 سپتامبر 2022 نشان می‌دهد.

آذربایجان

  • افزایش تقاضای VPN: 751 درصد
  • تاریخ: 14 سپتامبر

ارمنستان

  • افزایش تقاضای VPN: 84 درصد
  • تاریخ: 13 تا 14 سپتامبر

تقاضا برای خدمات VPN در آذربایجان و ارمنستان پس از مسدود شدن تیک‌تاک در هر دو کشور، بعد از تجدید اختلاف بر سر منطقه کوهستانی قره‌باغ در 12 سپتامبر افزایش یافت. تقاضا برای خدمات VPN در آذربایجان در روز اعلام این خبر، نسبت به میانگین روزانه 28 روز گذشته، 751 درصد افزایش یافته است. در ارمنستان، تقاضا برای خدمات VPN در 13 سپتامبر، 84 درصد نسبت به 28 روز قبل افزایش یافت و در روز بعد، 26 درصد افزایش پیدا کرد.

اندونزی

  • افزایش تقاضای VPN: 196 درصد
  • تاریخ: 30 تا 31 ژوئیه

تقاضا برای خدمات VPN در 30 ژوئیه در اندونزی در مقایسه با میانگین روزانه در 28 روز قبل، 196 درصد افزایش یافته است. این افزایش زمانی رخ داد که دولت اندونزی دسترسی به پی‌پال (PayPal) و پلتفرم‌های اصلی بازی را به دلیل عدم رعایت مقررات جدید مسدود کرد. تقاضای VPN در 31 ژوئیه، 70 درصد بالاتر از میانگین باقی ماند. در حال حاضر، اندونزی، بالاترین استفاده از VPN را در جهان دارد.

دولت اندونزی از آن زمان به ‌دنبال اعتراضات، موقتا مسدودسازی پی‌پال را لغو کرد تا به کاربران اجازه برداشت وجوه را بدهد. پلتفرم‌های بازی Epic Games که برای بازی Fortnite، Steam و Origin موردنیاز هستند، توسط مقامات مسدود شده‌اند.

سریلانکا

  • افزایش تقاضای VPN: 075 درصد
  • تاریخ: 3 آوریل

پس از مسدودسازی پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی فیس‌بوک، یوتیوب، توییتر، اینستاگرام و واتس‌اپ، تقاضا برای خدمات VPN در سریلانکا در 3 آوریل 17.075 درصد افزایش یافت.

قطع اینترنت دولتی در جریان منع رفت‌وآمد در سراسر کشور، برای مهار تظاهرات به دلیل بدتر شدن شرایط اقتصادی و کمبود شدید، اول آوریل رخ داد. افزایش تقاضای VPN، که با میانگین روزانه در 28 روز گذشته مقایسه می‌شود، به دنبال افزایش 2.352 درصدی روز قبل در 2 آوریل بود.

توجه: رقم کل تقاضای VPN در ابتدا به عنوان 14.008 درصد پست شده بود اما از آن زمان، به‌روز شده است.

روسیه

  • افزایش تقاضای VPN: 692 درصد (دوران اوج)
  • تاریخ: 24 فوریه تا 31 مارس

تقاضای VPN در روسیه در آخر هفته 12 تا 13 مارس دوباره احیا شد، زیرا مقامات روسی، اینستاگرام را به خاطر انتقام از شرکت مادر یعنی متا که اجازه داده بود فراخوان‌های خشونت علیه ارتش روسیه در پلتفرم‌های خود باقی بماند، ممنوع کردند.

تقاضا برای خدمات VPN در 14 مارس در مقایسه با میانگین تقاضای روزانه در هفته منتهی به 24 فوریه به 2.692 درصد رسید. از 31 مارس، تقاضا برای VPN‌ها کاهش یافته بود اما به میزان 243 درصد بالاتر از حد نرمال باقی ماند، در حالی که میانگین تقاضای VPN روزانه، بین 15 تا 31 مارس 617 درصد، بیشتر از حد معمول بوده است.

ممنوعیت رسمی فیس‌بوک و توییتر در 4 مارس، قبلا تقاضا برای سرویس‌های VPN را که در روسیه کار می‌کنند، افزایش داده بود و آن را بیش از 1000 درصد، بیشتر از سطح پایه برای دو روز متوالی افزایش داد.

محدودیت‌ها در فیس‌بوک و توییتر از آخر هفته 26 تا 27 فوریه آغاز شده بود و سرعت اینترنت هنگام دسترسی به این پلتفرم‌ها به ‌شدت محدود شده بود که آنها را غیرقابل استفاده می‌کرد. این موضوع، روس‌ها را بر آن داشت که تعداد فزاینده‌ای از آنها به خدمات VPN روی آورند. تقاضای VPN در طول آن هفته افزایش یافت و تا 3 مارس بیش از 750 درصد بیشتر از پایه اولیه بود.

نمودار، بیانگر افزایش تقاضای روزانه VPN در روسیه در مقایسه با میانگین روزانه بین 17 تا 23 فوریه 2022 است.

تحلیل ثبت مرکزی سایت‌های مسدودشده روسیه نشان می‌دهد کرملین بیش از 1000 سایت مربوط به جنگ از جمله سایت‌های خبری بی‌بی‌سی، دویچه‌وله و سایت‌های روسی‌ زبان صدای آمریکا را از فوریه تا کنون مسدود کرده است. مقامات روسی در 15 مارس تایید کردند که در تلاش برای مسدودسازی ترافیک VPN بوده‌اند و همچنان به این کار، ادامه خواهند داد.

اوکراین

  • افزایش تقاضای VPN: 609 درصد (دوران اوج)
  • تاریخ: 15 فوریه تا 23 مارس

تقاضای VPN در آخر هفته 26 تا 27 فوریه به شدت افزایش یافت. در دوشنبه 28 فوریه، تقاضا 544 درصد بیشتر از میانگین روزانه در نیمه اول ماه بود. تقاضا در طول هفته به افزایش خود ادامه داد و در 2 مارس، 609 درصد بیشتر از قبل از 24 فوریه به اوج خود رسید. در سه هفته پس از آن، میانگین تقاضای روزانه VPN کاهش یافته اما در مقایسه با 256 درصد بالاتر از سطح پایه، بسیار بالا است.

تقاضای VPN در اوکراین، از 15 فوریه به دلیل گسترش حملات سایبری افزایش یافت و در روزهای قبل از 24 فوریه نیز 40 درصد افزایش پیدا کرد.

میانمار

  • افزایش تقاضای VPN: 53 درصد
  • تاریخ: 25 ژانویه

با در پیش بودن ممنوعیت VPN در میانمار، تقاضا برای نرم‌افزار ضدسانسور دوباره شروع به افزایش کرده است. در 25 ژانویه نسبت به میانگین روزانه 28 روز گذشته 53 درصد بیشتر بود و احتمالا تا پایان روز 26 ژانویه، دوباره از آن فراتر رفته است.

از ژانویه 2022، با مسدود شدن فیس‌بوک، تقاضای VPN به طور کلی در سال، از زمان کودتا در مقایسه با 12 ماه قبل، 464 درصد بیشتر بود.

کامبوج

  • افزایش تقاضای VPN: 47 درصد
  • تاریخ: دسامبر 2021 تا ژانویه 2022

تقاضای VPN در کامبوج با نزدیک شدن به مهلت تصویب اجباری یک دروازه اینترنتی جدید در ماه فوریه افزایش یافته است. در دسامبر، تقاضایVPN  تا 56 درصد بیشتر از قبل از اعلام تغییرات در فوریه 2021 بود. تقاضا در ژانویه، تاکنون 37 درصد بیشتر از قبل از رونمایی از قانون جدید بوده است.

قزاقستان

  • افزایش تقاضای VPN: 3.405 درصد
  • تاریخ: 5 ژانویه 2022

تقاضا برای خدمات VPN، در قزاقستان 5 ژانویه در مقایسه با میانگین روزانه 30 روز گذشته به دلیل تظاهرات ضد دولتی 3,405 درصد افزایش یافت. افزایش تقاضا احتمالا به دلیل قطع دسترسی به اینترنت تلفن همراه توسط مقامات قزاقستان در روزهای 4 تا 5 ژانویه ایجاد شده است و دولت، عصر 5 ژانویه، قطع کامل اینترنت را اعمال کرد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *