پوشش فیبر کشور از 5 میلیون خانوار گذشت

برخورداری گلستان از نعمت فیبرنوری

  • توسط نویسنده
  • ۴ ماه پیش
  • ۰

رئیس جمهوری روز جمعه یکم دیماه، در مراسم افتتاح طرح ملی فیبررسانی به منازل، کسب و کارها و مدارس گلستان، بهره‌برداری از شبکه سراسری فیبر نوری را یکی از بسترها و زیرساخت‌های مهم هوشمندسازی شهری دانست و گفت: امروز با بهره‌برداری از شبکه سراسری فیبر نوری در گلستان، گامی مهم و ماندگار در این زمینه و نیز توزیع عادلانه فرصت‌ها برداشته شد که امیدوارم هر چه سریع‌تر به همه استان‌های کشور توسعه یابد.

ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر دوم دولت مردمی به استان گلستان، در «آیین افتتاح پروژه بزرگ فیبر نوری» در سراسر استان، ضمن ابراز خرسندی از بهره‌برداری رسمی یکی از مهمترین زیرساخت‌های فناورانه و ارتباطاتی در این استان، از همه دست‌اندرکاران اجرای این طرح قدردانی کرد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه فناوری ارتباطات بسیار سریع‌تر از دیگر مصادیق فناوری در جهان گسترش یافت، گفت: امروز همه بخش‌های زندگی ما متاثر و اساسا در بستر این فناوری و اینترنت قرار دارد، به شکلی که اگر این فضای ارتباطی نباشد، زندگی دچار اختلال خواهد شد.

رئیسی با بیان اینکه فیبر نوری بسیار کارآمدتر از نسل‌های قبلی زیرساخت‌های ارتباطاتی است، افزود: یکی از نکات در ارتباطات سرعت است. از جمله مواردی که چند بار نسبت به آن به آقای وزیر گفتم گلایه برخی از مردم از کندی اینترنت بوده که زیرساخت فیبر نوری می‌تواند این مشکل را برطرف کند و همانطوریکه کاربران در جلسه امروز گفتند، این مشکلشان با دسترسی به فیبرنوری حل شده است.

رئیس جمهور با تشکر از سرعت اجرای این طرح و انجام بیش از ۱۳۰۰ کیلومتر حفاری برای برخورداری همه شهرها و روستاهای استان گلستان از فناوری فیبر نوری اظهار کرد: امروز دسترسی به اینترنت پرسرعت یک ضرورت است و خوشحالم که از اینجا اعلام کنم امروز این زیرساخت برای اینترنت پرسرعت در هم استان گلستان قابل بهره‌برداری است و امیدوارم دیگر استان‌ها نیز هر سریع‌تر از این امکان به طور کامل بهره‌مند شوند.

رئیسی همچنین عبور تعداد خانوارهای بهره‌مند از اینترنت پرسرعت فیبر نوری از کانال 5 میلیون نفر را خبر خوب دیگری دانست که باعث خوشحالی است و تصریح کرد: بهره مندی روستاها از اینترنت پرسرعت هم  گامی در راستای عدالت اقتصادی، اجتماعی و عدالت در توزیع فرصت‌ها و ظرفیت‌ها است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ما توسعه را برای کشور دنبال می‌کنیم، اما توسعه‌ای پایدار و ماندگار است که متوازن و در پرتو عدالت ایجاد شده باشد.

رئیسی همچنین بهره‌برداری از شبکه سراسری فیبر نوری در استان را یکی از بسترها و زیرساخت‌های مهم هوشمندسازی شهری دانست و گفت: امروز در گلستان گام مهم و ماندگاری در مسیر عدالت و رفع گلایه‌ها از کندی اینترنت برداشته شد و امیدوارم هر چه سریع‌تر به همه استان‌های کشور توسعه یابد.

  • تا پایان سال به 8 میلیون پوشش می‌رسیم

وزیر ارتباطات نیز در مراسم افتتاح طرح ملی فیبررسانی به منازل، کسب و کارها و مدارس گلستان با حضور رییس جمهوری با اشاره به برگزاری جشن پوشش برای سه میلیون خانوار در اردیبهشت ماه گذشته، گفت: امروز این تعداد از پنج میلیون خانوار عبور کرد و طبق برنامه تا پایان امسال این امکان برای هشت میلیون خانوار فراهم می‌شود.

عیسی زارع‌پور گفت: در کشورهای اتحادیه اروپا به صورت متوسط هفتاد درصد مردم تحت پوشش فیبرنوری هستند و البته آنها 10-15 سال پیش شروع کرده اند. ما هم به فضل الهی در 2 سال آینده کار 10 ساله را انجام خواهیم داد و این امکان را برای همه مردم در شهرهای کشور فراهم خواهیم کرد.

وی افزود: در اردیبهشت ماه جشن پوشش اینترنت پرسرعت مبتنی بر فیبرنوری برای سه میلیون خانوار برگزار شده بود و امروز این تعداد از پنج میلیون خانوار عبور کرد و طبق برنامه تا پایان امسال این امکان برای هشت میلیون خانوار فراهم می‌شود.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه دیروز در چندین منزل و کسب و کار در شهرهای مختلف استان سرعت اینترنت را آزمایش کرده و شاهد ارائه سرویسهای اینترنت با سرعتهای چندصد مگابیت بر ثانیه ای به شهروندان بودیم، تصریح کرد: امروز سه رویداد را در محضر رییس‌جمهور جشن می‌گیریم. پوشش کامل استان گلستان به فیبر نوری، عبور از پنج میلیون خانوار زیر پوشش و و اتصال 99.2 درصدی روستاهای استان به شبکه.

وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور بارها تاکید کرد که سرعت اینترنت باید افزایش یابد، افزود: سیم مسی حداکثر سرعتی که می‌دهد 16 مگابیت بر ثانیه است و بسته به فاصله از مرکز مخابراتی ممکن است کمتر شود اما با فیبر نوری این محدودیت‌ها وجود ندارد. ضمن اینکه فناوری نسل چهارم و پنجم تلفن همراه هم  بدون این که فیبر به سایت متصل شده باشد، عملا سرعت مورد انتظار را ارائه نمی دهد. از این جهت با اجرای پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها به صورت اساسی و ریشه ای مشکل سرعت اینترنت را حل خواهیم کرد.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه زیرساختی که در این دوره در حال راه‌اندازی است دست‌کم برای نیم‌قرن آینده نیاز کشور را پاسخ می‌دهد و به یادگار از این دولت باقی می‌ماند، اظهار کرد: طبق فرموده رهبر معظم انقلاب، این دولت آینده را فدای امروز نمی‌کند و ما کار سخت را انتخاب کردیم تا برای آیندگان گام بزرگی برداریم. سختی کار در این است که در تمام شهرهای کشور باید حفاری و فیبرکشی انجام شود.

وی افزود: در گام نخست فیبر را تا نزدیکی خانه مردم می‌بریم و در گام بعدی مردم باید درخواست دهند تا به فیبر متصل شوند.

زارع پور همچنین با اشاره به آخرین وضعیت توسعه ارتباطات روستایی استان گلستان تصریح کرد: در کل کشور 94 درصد روستاها و در استان گلستان ۹۹.۲درصد روستاها به شبکه متصل شده اند و هفت روستای باقیمانده این استان تا دهه فجر و قریب به 1800 روستای باقی مانده در کل کشور ان شاءالله تا پایان سال به شبکه ارتباطی سراسری متصل می شوند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *