ماجرای مرموز سرقت صندوق امانات بانک ملی؛

بیمه‌ها چگونه صندوق امانات را پوشش می‌دهند؟

  • توسط نویسنده
  • ۲ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط – در ایام تعطیلات چهارده و پانزده خردادماه صندوق‌های امانت بانک ملی شعبه ممتاز واقع در انقلاب، مورد سرقت قرار گرفته و سارقین با توجه به آشنایی به محیط بانک، سیستم‌ ضبط تصاویر دوربین‌های مداربسته را نیز به کل با خود می‌برند
آن‌طور که خبرگزاری صدا و سیما گفته، تعداد دقیق صندوق‌های دزدیده شده 250 و آن‌طور که خبرگزاری مهر پیش از آن گفته بود صندوق‌ها هزار تا بوده‌اند.
ظاهرا سیستم هشدار بانک که باید هم به موبایل رییس بانک و هم به سامانه پلیس متصل باشد، فقط به موبایل رییس بانک متصل بوده که این سرقت به موبایل رییس بانک پیامک شد اما به دلیل اینکه در سنوات گذشته این سامانه هشدار اشتباهی داشته، رییس بانک به این پیامک اعتنایی نمی‌کند و فکر می‌کند همانند گذشته اشتباه است.
جدای از این مباحث، اما چیزی که به لحاظ بیمه‌ای اهمیت دارد، بیمه بودن یا نبودن صندوق‌ها و اساسا امکان یا عدم امکان تهیه بیمه‌نامه برای این قبیل دارایی‌ها است.
همان‌طور که می‌دانیم هیچکس جز صاحب صندوق نباید از محتوای آن آگاه باشد به همین دلیل بیمه کردن این صندوق‌ها هم مساله چالش‌ برانگیزی است. هر چند برخی بیمه‌ها در ایران نیز سعی کرده‌اند با انجام یک رتبه‌بندی، محتوای صندوق‌ها را تا سقف‌های قیمتی متفاوت بیمه کنند.
در مورد بیمه بودن یا نبودن این صندوق‌ها هم هنوز هیچ شرکتی اعلام رسمی نکرده است هرچند احتمالا کلیت بانک تحت پوشش بیمه‌نامه‌های دیگری باشد.
در میان شرکت‌های بیمه، اخیرا شرکت بیمه پارسیان اقدام به طراحی و صدور بیمه‌نامه‌ای برای صندوق امانات کرده بود اما ظاهرا این بیمه‌نامه فقط مختص مشتریان بانک پارسیان است.فرخ مطهر، مدیر بیمه‌های مهندسی بیمه پارسیان، پیش از این در مصاحبه‌ای درباره جزییات این بیمه‌نامه گفته بود: کاربر اطلاعات موجود در فرم، به‌خصوص میزان پوشش درخواستی را کنترل کرده و میزان حق بیمه را تعیین و به مشتری اعلام می‌کند و در صورت موافقت مشتری، کاربر شعبه حق بیمه را دریافت می‌کند و بیمه‌نامه صادره، متعاقبا به همراه شرایط عمومی بیمه‌نامه، به شعبه بانک تحویل می‌شود تا در اختیار مشتری قرار گیرد.
در خصوص خطرات تحت پوشش بیمه‌نامه صندوق امانات نیز، این بیمه‌نامه سرقت مسلحانه و غیرمسلحانه با شکست حرز، آتش‌سوزی، صاعقه، انفجار، زلزله، رانش زمین، سیل، طوفان، طغیان رودخانه‌ها را پوشش می‌دهد.
مسوولیت اموال سرقتی از صندوق امانات بانک ملی با کیست؟
پاسخ کوتاه به این سوال، این است که لااقل در خصوص این صندوق امانات که در بانک ملی بوده، خود مشتری‌ها ضامن خسارت خود هستند و بانک هیچ مسوولیتی ندارد زیرا مشتری‌ها هنگام عقد قرارداد اجاره صندوق امانت، این موضوع را پذیرفته‌اند!
ماده ۷ آیین‌نامه صندوق‌های اجاره‌ای بانک ملی که تصویر این آیین‌نامه در سایت بانک ملی نیز قابل دسترسی است و اتفاقا با فونت درشت‌تر نسبت به سایر مواد آیین‌نامه نوشته شده، به صراحت اعلام کرده است که «بانک هیچگونه مسوولیتی راجع به محتویات صندوق و زیان‌های وارده به آن ندارد.»
در تبصره این ماده نیز آمده است: «نظر به اینکه بانک و بیمه‌گر از محتویات صندوق که توسط مشتری اجاره‌کننده در صندوق قرار داده شده بی‌اطلاع بوده و از آنجا که مراجعات مکرر مشتری به صندوق امکان‌پذیر است لذا بیمه محتویات صندوق منتفی می‌باشد. بانک در این خدمت صرفا محلی را به مشتری اجاره داده است و محتویات صندوق، امانت محسوب نگردیده و مسوولیتی بابت رد امانت وجود نخواهد داشت.»
البته بانک ملی ساعاتی قبل یک خبر خوش به مالباختگان داد که البته این، فراتر از قراردادش با مشتریان بوده و به نظر می‌رسد برای جلوگیری از اعتراض و نارضایتی این تعهد را پذیرفته است. روابط عمومی بانک ملی ایران اعلام کرد که با هماهنگی مقام قضایی و در اسرع وقت نسبت به جبران کامل بهای اموال مسروقه از صندوق‌های اجاره‌ای اقدام صورت خواهد پذیرفت.


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin