فناوری‌‌های نوین در خدمت سلامت عمومی

  • توسط نویسنده
  • ۳ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط – همزمان با شیوع کرونا، تاکید بر استفاده از ماسک به عنوان مهم‌‌ترین عامل پیشگیری از ابتلای به این ویروس در کنار رعایت فاصله اجتماعی و شستن مرتب دست‌‌ها، مطرح شده است. ‌‌در این میان، نگرانی‌‌هایی برای استفاده چندین باره از ماسک‌‌ها و میزان تاثیرگذاری آن بر جلوگیری از انتقال ویروس مطرح شده است. ‌‌اینکه از يك ماسك تا چه زمان مي‌توان استفاده كرد و كي باید آن را عوض كرد تا تاثیرگذاری خود را حفظ کند، نکته مهمی است. ‌‌اینک فناوری‌‌ها به کمک آمده‌‌اند تا به مردم برای استفاده از ماسک ایمن هشدار دهند و به آنها در تشخیص عمر مفید ماسک‌‌ کمک کنند.

  • ‌‌ماسک و برچسب هوشمند

بر این اساس، یک ‌فناوری برای هشدار دادن به مردم برای آگاه کردن کاربران برای تغییر ماسک‌‌شان، ایجاد شده است. ‌‌این فناوری توسط شرکت بسته‌‌بندی هوشمند فناوری‌‌های اینساینا (Insignia Technologies) رونمایی شده است. ‌‌هدف از طراحی آن تشویق استفاده از ماسک ایمن‌‌تر و ایجاد آرامش خاطر برای مردم است. ‌‌برچسب هوشمند Insignia تغییر رنگ می‌‌دهد تا نشان دهد چه زمانی عمر مصرف ماسک یک‌‌بار به پایان رسیده یا اینکه ماسک قابل استفاده نیاز به تعویض مجدد دارد. ‌‌با افزایش موارد کووید در انگلستان، ماسک‌‌های صورت اکنون بخشی از زندگی روزمره است و الزاماتی برای استفاده مردم در مکان‌‌های عمومی از جمله بیمارستان‌‌ها و سایر موارد پزشکی وجود دارد.

هرچند حداکثر زمان توصیه‌‌شده برای استفاده از ماسک، به عوامل مختلفی بستگی دارد اما مرکز پزشکی مبتنی بر شواهد، توصیه خود را‌‌ به‌طور معمول بین چهار تا شش ساعت‌‌ در کنار توصیه‌‌های سازمان بهداشت جهانی (WHO) و بهداشت همگانی انگلستان (PHE) منتشر کرده است. ‌‌

در محیط پزشکی، ماسک‌‌ها و پوشش‌‌های صورت اکنون برای همه کارکنان NHS اجباری است. ‌‌بسیاری از آنها شیفت کاری حداکثر تا 12 ساعت را همزمان انجام می‌دهند. ‌‌به علاوه بیماران به صورت سرپایی چندین ساعت را در بیمارستان‌‌هایی که تحت معالجه هستند، سپری می‌‌کنند. ‌‌در نتیجه برای اطمینان از ادامه کار آنها، تعویض مرتب ماسک‌‌ها ضروری است. ‌‌

راه‌‌حل برچسب Insignia بدون تغییر هیچ‌‌یک از مقررات فعلی برای اطمینان از اینکه افراد ماسک پوشش چهره خود را عوض مي‌كنند، است. ‌‌تنها هدف آن، ایجاد اطمینان خاطر بیشتر برای کارکنان بیمارستان و بیماران، با اطمینان از حفظ امنیت افراد است. ‌‌از برچسب‌‌های هوشمند Insignia که در سال 2012 تاسیس شده، در بخش مواد غذایی و نوشیدنی استفاده می‌‌شد. ‌‌هنگامی که کووید 19 به انگلستان رسید، تیم دانشمندانInsignia، فناوری برچسب‌‌گذاری خود را دوباره توسعه دادند تا آن را برای استفاده در ماسک‌‌های صورت متناسب‌‌سازی کنند.

  • ‌‌روش تشخیص عمر مفید ماسک‌‌ها

دکتر گراهام اسکینر، مدیر توسعه محصول در Insignia Technologies می‌‌گوید: ما برچسب‌های خود را طوری اصلاح کردیم که متناسب با بازه‌‌های زمانی توصیه‌‌شده برای استفاده ماسک موثر باشد. ‌‌این برچسب در قسمت خارجی ماسک صورت قرار می‌‌گیرد و تغییر رنگ می‌‌دهد تا نشان دهد چه زمانی به پایان زمان توصیه‌‌شده رسیده است. ‌‌این امر، یک یادآوری بصری با استفاده آسان و نشانگر اطمینان ارايه می‌‌دهد.

دیوید کیلشاو، مدیرعامل Insignia Technologies نیز می‌‌گوید: ما می‌‌خواهیم به کاربران ماسک، اهمیت رعایت دستورالعمل‌‌های توصیه‌‌شده را در مورد ماسک‌‌های صورت آموزش دهیم. ‌‌کارکنان بیمارستان و سایر افراد در محیط‌‌های پزشکی موظفند همیشه هنگام کار ماسک بزنند. ‌‌بنابراین باید به خاطر داشته باشند ماسک خود را مطابق با بازه زمانی پیشنهادشده عوض کنند. ‌‌برای کسانی که برای مدت طولانی به بیمارستان‌‌ها مراجعه می‌‌کنند نیز رعایت همین دستورالعمل‌‌ها لازم است. ‌‌برای درمان با قرار دادن فناوری ابتکاری برچسب روی ماسک‌‌ها، می‌‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که استفاده از ماسک‌‌ با مسوولیت‌‌پذیری استفاده می‌‌شود و برای مدت طولانی پوشیده نمی‌‌شود و یا خیلی زود دور انداخته نمی‌‌شود.

علاوه بر تطبیق برچسب‌‌های تغییر رنگ‌‌دهنده برای استفاده در ماسک‌‌های صورت، نسخه‌‌ای از برچسب را که برای استفاده در بخش‌‌های پزشکی بهداشتی در نظر گرفته شده، اصلاح شده است. ‌‌با استفاده از بسیاری از ابزارها و دستگاه‌‌های پزشکی، مانند آندوسکوپ که پس از یک بازه زمانی مشخص نیاز به تعویض دارند، این فناوری با نظارت بر این بازه زمانی، به کارکنان کمک می‌‌کند تا ابزار پزشکی یا دستگاه را ب‌طور مناسب، مشاهده، بررسی و جایگزین کنند. ‌‌این برچسب، می‌‌تواند استفاده ایمن از تجهیزات پزشکی را تضمین کند.

  • استفاده 100ساله ژاپن از ماسك

از آنجا که استفاده از ماسک پس از همه‌‌گیری کووید، به یک اتفاق جدید طی سال‌‌های اخیر در سراسر جهان تبدیل شده، مطالعه موردی ژاپن درباره از ماسک، قابل توجه است. ‌‌

هرچند ویروس کشنده ابتدا در چین ظهور کرد اما به سرعت در سراسر جهان گسترش یافت. ‌‌نیویورک وضعیت اضطراری اعلام کرد، بیمارستان‌‌های لندن با بیماران آلوده در حال رسیدن به ظرفیت کامل بودند و در ژاپن ویروس از شهرهای شلوغ به مناطق بسیار کوچک‌‌تر شهری گسترش یافت. ‌‌این ویروس، کووید19 نبود، بلکه یک ویروس جدید خطرناک آنفلوانزا (H3N2) با میزان حمله غیرمعمول بالا ‌ معروف به آنفولانزای هنگ‌کنگی‌‌ است که در اواخر دهه 1960 در سراسر جهان بیداد می‌‌کرد.

در آن زمان، کودکان، طبق مقررات هفتگی مدرسه از ماسک استفاده می‌‌کردند. ‌‌اگرچه بیش از 10 مورد از ویروس H3N2 بین اوت و سپتامبر 1968، گزارش و تایید شده بود، اما تا اکتبر، اپیدمی واقعی در ژاپن آغاز شد. ‌‌در توکیو، مقامات در حال آماده شدن برای مقابله با یک تهدید بزرگ بهداشت عمومی بودند. ‌‌جمعیت انبوه 9میلیون نفری، این شهر را به ویژه در برابر عفونت‌‌های ویروسی مسری آسیب‌‌پذیر می‌‌کند. ‌‌قبل از اینکه واکسن ضد H3N2تولید و در دسترس قرار گیرد، ژاپن برای مهار شیوع این ویروس، به ماسک‌‌های صورت روی آورده بود.

این اولین باری نبود که ژاپن با تهدید ویروسی عمده روبه‌رو می‌‌شد و همچنین اولین باری نبود که استفاده از ماسک‌‌های صورت در جلوگیری از گسترش آن موثر بود. ‌‌آنفولانزای هنگ‌کنگ سومین بیماری همه‌‌گیر آنفلوانزا بود که در قرن بیستم اتفاق افتاد. ‌‌اولین مورد، همه‌‌گیری آنفولانزای اسپانیایی در سال 1918 بود. ‌‌به خاطر عدم وجود واکسن موثر، استفاده گسترده از ماسک‌‌ها در مهار ویروس بسیار مهم بود. ‌‌

استفاده از ماسک در ژاپن به همه‌‌گیری در اوایل قرن بازمی‌‌گردد. ‌‌حتی می‌‌توان استفاده از ماسک‌‌های صورت در ژاپن را قبل از قرن 20 ردیابی کرد. ‌‌همه‌‌گیری آنفلوانزای اسپانیایی بین سال‌‌های 1918 و 1920 بود که به‌طور قابل توجهی وضعیت ماسک زدن را تغییر داد.

این تغییر با جست‌وجوی روش‌‌های موثر برای مهار همه‌‌گیری آنفلوانزا ایجاد شد. ‌‌در پاییز سال 1918، اداره ملی بهداشت عمومی ژاپن، با الگوبرداری از شهرهایی مانند سانفرانسیسکو که با دستور ماسک زدن، با موفقیت به همه‌‌گیری پاسخ داد، این کار را شروع کرد. ‌‌مقامات محلی در سراسر ژاپن برای تشویق مردم به استفاده از ماسک در بیمارستان‌‌ها، قطارها، تراموا و مناطق شلوغ هدایت شدند. ‌‌یک سال بعد، ماسک‌‌های رایگان در اختیار کسانی قرار گرفت که توانایی تهیه آنها را نداشتند و اتوبوس‌‌ها و سینماها نیز به لیست مکان‌‌های عمومی استفاده از ماسک در آنها اضافه شد.

  • ‌‌نماد توسعه سلامت تا اقتصاد ملی

در طول قرن بيستم، یک‌‌سری تهدیدات و بحران‌‌های عمده بهداشت عمومی و جهانی در سراسر شرق آسیا، از جمله شیوع سندرم حاد تنفسی حاد (SARS) و آنفلوانزای خوکی در سال 2009، فرهنگ ماسک پوشیدن را در بین مردم در این کشور گسترش داد. ‌‌از این رو، پوشیدن ماسک صورت، نمادی از یک دفاع جمعی و هدفمند در برابر تهدید نامرئی بیماری‌‌های همه‌‌گیر در ژاپن است.

مقامات ژاپن برای تشویق استفاده از ماسک در اوایل سال 2000 به‌طور جدی از فشارهای بهداشت عمومی استفاده کردند. ‌‌فشار فزاینده‌‌ای برای مردم وجود داشت تا بفهمند اقدامات فردی آنها نه تنها برای سلامتی خودشان بلکه برای سلامت کشور مهم است. ‌‌از یک طرف، استفاده از ماسک، نمادی از عشق و مراقبت در روابط مردم با اعضای خانواده آنها بود و از طرف دیگر، ماسک‌‌‌‌ها بیانگر مشارکت یک کارمند در اقتصاد ملی بودند زیرا از تعطیلی کار به دلیل بیماری جلوگیری می‌‌کرد. ‌‌حتی کودکان ژاپنی به عنوان برنامه مدرسه خود، ماسک به همراه داشتند. ‌‌تولید میلیون‌‌ها ماسک برای استفاده شخصی در ژاپن ادامه داشته و تقاضای ناشی از ظهور فرهنگ ماسک پوشیدن، با یک عضو خانواده، همسایه و شهروند خوب در ارتباط است.

 

 

 


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *