اطلاع از قیمت داروها و مشمول بیمه بودن

سامانه‌ای که هر ایرانی باید بشناسد

  • توسط نویسنده
  • ۲ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط – نادر نینوایی – در صف داروخانه‌ای در کرج ایستاده‌ام. منتظرم که صف طولانی مراجعان راه بیفتد تا نوبت به من برسد. متصدی داروخانه چند بسته دارو را داخل پاکت گذاشته و به مرد جوانی که در اول صف ایستاده می‌دهد.
مرد جوان می‌پرسد: چقدر شد؟
متصدی می‌گوید: 540هزار تومان.
مرد یادآور می‌شود که بیمه تامین اجتماعی دارد اما متصدی پاسخ می‌دهد که یک سری 10تایی از داروهایش مشمول بیمه نمی‌شود.
مرد این طرف و آن طرف را نگاهی انداخته و با حالتی حاکی از شرمندگی می‌گوید: اگه به جای 10 ورق یک ورق بدهید چقدر می‌شود؟
-می‌شود 130هزار تومان. این را متصدی می‌گوید.
مرد جوان همان یک ورق را گرفته و 130 هزارتومان پرداخت می‌کند و سریع از داروخانه می‌زند بیرون.
نامشخص بودن قیمت داروها و ابهام در مشمول بیمه بودن آنها مشکل مشترک بیشتر افرادی است که در این صف طولانی در پیک جدید کرونا در داروخانه‌های کشور معطل هستند.
در حالی که این روزها در مغازه‌های تره‌بار هم به مشتریان رسید داده و قیمت هر کالا مشخص و روشن است، در داروخانه‌های کشور خبری از ارایه فاکتور نیست. هیچکس نمی‌داند قیمت هر دارو چقدر است؟ آیا شامل بیمه می‌شود یا خیر؟
اگرچه که می‌بایست لزوم ارایه فاکتور به مراجعه‌کنندگان به داروخانه‌ها مدنظر مسوولان امر قرار گیرد و در این خصوص رسیدگی لازم صورت گیرد اما در شرایط نامساعد فعلی چاره دیگری نیز برای حل این مشکل وجود دارد.
چند سالی است که امکان دسترسی به قیمت داروها و اطلاع از مشمول بیمه شدن یا نشدن آنها روی سایت سازمان غذا و دارو برای تمام مردم فراهم شده است.
نکته مهم آنکه اتفاقا در این سامانه قیمت داروها نیز به‌روز بوده و از طریق کدملی آنها می‌توان از مشمول بیمه شدن یا نشدن هر دارو اطلاع حاصل کرد.
در این مطلب سعی می‌کنیم در خصوص سامانه تی‌تک که اطلاع از وجود و نحوه کارکرد آن برای هر ایرانی از ضروریات است اطلاعاتی ارایه دهیم؛ به این امید که در این شرایط نامساعد اقتصادی کمتر درگیر صف‌های داروخانه‌ها و سوال و جواب‌های بی‌نتیجه از متصدیان یا خروج با ابهام از داروخانه‌ها شوید.

در دسترس بودن قیمت به‌روز داروها

تمامی‌ اطلاعات مورد نیاز در مورد قیمت‌های جدید داروها در سامانه ویژه سازمان غذا و دارو (سامانه تی‌تک) برای تمامی‌مردم قابل دسترسی است.
سازمان غذا و دارو قیمت تمامی‌داروها را به صورت شفاف و برخط روی سایت خود منتشر کرده و هر ایرانی با مراجعه به سایت
irc.fda.gov.ir/nfi یا برنامه سامانه تی‌تک و اسکن QR کد روی بسته محصولات می‌تواند در لحظه قیمت دارو را مشاهده کنند.
برای آنکه از مشمول بیمه بودن داروها نیز مطلع شوید باید بدانید که هر داروی مشمول بیمه، دارای یک کدملی است.
بنابراین اگر در سامانه تی‌تک در کنار نام دارویی که جست‌وجو کرده‌اید کدملی خورده باشد داروخانه موظف است مشمول بودن بیمه برای آن دارو را رعایت کند.
گفتنی است در صورتی که نام دارو را در این سامانه وارد کنید، قیمت دارو، شکل دارو، شرکت تولیدکننده، نحوه مصرف، تاریخ اعتبار پروانه و برخی موارد دیگر در دسترس قرار می‌گیرد.

امکان ثبت شکایت و تخلف

براساس اعلام معاون برنامه‌ریزی اداره کل داروی سازمان غذا و دارو، با مشاهده هرگونه مغایرت قیمت داروها نسبت به قیمت‌های درج شده در سایت یا آزادفروشی داروها در داروخانه‌ها به رغم طرف قرارداد بودن با بیمه‌ها، می‌توانید موضوع را به شماره ۱۹۰ گزارش دهید. همچنین امکان گزارش تخلف به دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز وجود دارد.در صورتی‌که مشکلی در قیمت یا کمبود دارو وجود داشته باشد نیز حتما می‌بایست موضوع را از طریق سامانه تی‌تک یا شماره تلفن ۱۹۰ پیگیری کنید.
مطمئنا بدون پیگیری همه جانبه همه مردم امکان برخورد با خاطیان وجود ندارد و برای به حداقل رساندن مشکلات دارویی، اطلاع‌رسانی تخلفات احتمالی وظیفه شهروندی هر یک از ما است.
در کنار گزارشات مردمی ‌البته انتظار می‌رود سازمان غذا و دارو نیز راسا نظارتی دقیق‌تر بر عملکرد داروخانه‌ها در زمینه فروش دارو و رعایت حق بیمه‌ها داشته باشد.
طبیعتا لزوم ارایه فاکتور خرید و جزییاتی همچون مشمول بیمه بودن یا نبودن داروها در این فاکتور نیز می‌بایست توسط سازمان غذا و دارو، وزارت بهداشت و سایر نهادهای ذی‌ربط مورد توجه قرار گیرد تا مشکلات مردم به حداقل رسیده و شفافیت لازم ایجاد شود.


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin