کارگران آمازون در اروپا برای تغییر شرایط دستمزدشان اعتصاب کردند

  • توسط نویسنده
  • ۵ ماه پیش
  • ۰

به گزارش مهر به نقل از رویترز، این در حالی است که روز گذشته جمعه سیاه و یکی از شلوغ ترین روزهای خرید در هر سال به حساب می آید.اتحادیه کارگری UNI Global کمپین «آمازون را وادار به پرداخت کنید» را سازماندهی کرده است.

به گفته رهبران کمپین، اعتراضات و راهپیمایی ها در بیش از ۳۰ کشور از روز جمعه سیاه انجام می شود. جمعه سیاه در حقیقت یک روز بعد از تعطیلات روز شکرگزاری است که طی آن بسیاری از خرده فروشان اجناس خود را با تخفیف عرضه می کنند. این رویداد از جمعه تا دوشنبه ادامه دارد.

جمعه سیاه که زمانی از تخفیف در فروشگاه های فیزیکی شروع شده بود، اکنون به فضای آنلاین منتقل و جهانی شده است. یکی از دلایل این روند نیز آمازون است.

در آلمان که دومین بازار بزرگ فروش آمازون در سال گذشته میلادی بود، اتحادیه کارگری «وردی» تخمین زد حدود ۲ هزار کارگر در ۶ انبار شرکت در این کشور اعتصاب کرده اند.

به گفته این اتحادیه ۵۰۰ کارگر در انبار راینبرگ اعتصاب کردند که حدود ۴۰ درصد نیروی کار را تشکیل می دهند و حدود ۲۵۰ کارگر نیز در انبار لایپزیک اعتصاب کرده اند که ۲۰ درصد نیروی کار را تشکیل می دهند.

سخنگوی آمازون در آلمان اعلام کرد فقط تعداد کمی از کارگران اعتصاب کرده اند و کارگران دستمزدهای عادلانه ای دریافت کرده اند. به گفته وی دستمزد پایه کارگران بیش از ۱۴ یورو در ساعت است.

در انگلیس بیش از ۲۰۰ کارگر در انبار آمازون واقع در کاونتری اعتصاب کردند که این اقدام بخشی از اختلافات ادامه دار بر سر دستمزد است. کارگران معترض درخواست خود برای دریافت دستمزد ۱۵ پوندبه ازای هر ساعت را فریاد می زدند.

سخنگوی آمازون در انگلیس اعلام کرد حداقل دستمزد در این کشور بین ۱۱.۸۰ تا ۱۳ پوند به ازای هر ساعت است که این رقم بنا به مکان انبار تغییر می کند. همچنین قرار است از آوریل ۲۰۲۴ میلادی پایه دستمزد به ۱۲.۳۰ تا ۱۳ پوند ارتقا یابد. به گفته شرکت این اعتراض اختلالی در فعالیت شرکت ایجاد نکرد.

در ایتالیا هیات CGIL اعلام کرد بیش از ۶۰ درصد کارگران انبار آمازون در «کستل سن جیووانی» اعتصاب کرده اند. اما آمازون نیز اعلام کرد بیش از ۸۶ درصد کارگران این انبار در محل کار حاضر شدند و فعالیت های شرکت تحت تاثیر قرار نگرفته است.

اتحادیه CCOO اسپانیا از کارگران انبار و تحویل محموله خواست روز دوشنبه یک ساعت اعتصاب کنند.

این در حالی است که با وجود رقبای متعدد در اروپا، اپ آمازون در اکتبر سال جاری میلادی ۱۴۶ میلیون کاربر در این منطقه داشته است.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *