اگر دوست دارید بازی بسازید…

  • توسط نویسنده
  • ۳ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط – فرزان میهن‌زاده (مدیر پروژه بازی و 3D آرتیست) و حمیدرضا نیکوفر (آهنگساز بازی و پادکستر) مهمان قسمت دوم برنامه آپارات گیم شو بودند.
فرزان مهین زاده (مدیر پروژه بازی و 3D آرتیست) که روی پروژه‌های مطرحی همچون Returnal و Street Fighter V کار کرده است، در این گفت‌وگو در مورد آغاز کارش گفت: زمانی که در ایران بودم، بازی نمی‌ساختم و بیشتر مدل‌سازی می‌کردم. به طراحی صندلی، ساختمان، خیابان و … در بازی‌ها کمک می‌کردم.
وی ادامه داد: الان در آمریکا زندگی می‌کنم و قبل از آن هم ۶ سال در مالزی درس خواندم و کار کردم. در ایران هم عمران می‌خواندم. در سال ۲۰۱۵ اولین بازی مستقل خود را ساختم.
میهن‌زاده در مورد اینکه آیا با توجه به طراحی بازی خود را هنرمند می‌داند یا نه گفت: من بیشتر یک مدیر پروژه هستم تا هنرمند. ولی خودم هم به خاطر بحث آرتیست بودن دوست دارم در دسته هنرمندان هم تعریف شوم اما اکنون بیشتر در زمینه مدیریت پروژه کار می‌کنم
من 3D آرتیست هستم. کسی که کلا محیط بازی را طراحی می‌کند. از طراحی ماشین گرفته تا مثلا سطل آشغال یا ساختمان. البته همیشه دوست داشتم خالق یک کارکتر در بازی باشم. این کار به شدت برایم جذاب بود. این که به یک شخصیت حس بدهید فوق العاده است و شاید به خاطر همین به سمت 3D آرتیست رفتم.
وی در مورد حضور در پروژه طراحی بازی Returnal گفت: از کار در این پروژه خیلی لذت بردم. 3D آرتیست بودم. البته به دلیل قوانینی که وجود دارد، نمی‌توانم بگویم دقیقا در کدام بخش فعال بودم.
من به کسانی که دوست دارند وارد این حوزه شوند، آموزش می‌دهم و برای آن‌ها کلاس‌هایی برگزار می‌کنم.
او در مورد اینکه چگونه استریمر شد گفت: هدف استریم کردن نداشتم اما در سال 2016 در مسابقات Hearthstone سنگاپور شرکت کردم و آنجا به دلیل حضور شرکت‌کنندگان از کشورهای مختلف، گفته شد که احتیاج به حضور فیزیکی نیست و با نشستن پشت یک سیستم می‌توانید در این بازی‌های شرکت کنید. من وسایل گرفتم و برای پخش در توییچ بازی کردم که البته باختم.
من ابتدا به صورت انگلیسی استریم می‌کردم اما بعدها با دیدن محیط فارسی و اینکه چقدر کار بچه‌ها در این حوزه خوب است، شروع به استریم فارسی کردم و دیدم که چقدر جای آموزش بازی در حین استریم کردن خالی است و شروع به فعالیت در این زمینه کردم.
فرزان میهن‌زاده در مورد کسانی که می‌خواهند وارد این حوزه شوند گفت: خیلی‌ها از من می‌پرسند این کار را چگونه شروع کنیم؟ من به آن‌ها می‌گویم ببینید در کدام بخش استعداد و علاقه دارید، به سراغ همان بروید و کار را با کمپانی‌های کوچک شروع کنید تا به شرکت‌های بزرگ برسید. حتما یک بازی به بسازید و به عنوان نمونه کار به آن‌ها معرفی کنید.
او در مورد بهترین بازی که تا الان بازی کرده است نیز گفت: Mortal Kombat بازی بود که من را به سمت این صنعت کشاند. شاید بازی‌های بهتری هم وجود داشته باشد اما از نظر شخصی من این بازی را به شدت دوست دارم. بازی که به خاطر موسیقی آن را خریدم Rolling Sky بود.
حمیدرضا نیکوفر (آهنگساز بازی و پادکستر) هم که هم‌اکنون مشغول کار روی پروژه جذاب Nacer: Son of Man است گفت: من کار را از رسانه‌ها شروع کردم و بعد وارد ساختن موسیقی و صدا برای بازی‌ها شدم. مثلا گیم دیزاین بازی مبارزه در خلیج عدن یا بازی خاله قزی را انجام دادم.
وی در مورد ساخت موسیقی و زندگی با آن گفت: شاید باور نکنید اما برای من یک هفته بدون ساخت موسیقی غیرممکن است.
نیکوفر در پاسخ به این سوال که آیا خود را هنرمند می‌داند یا نه گفت: واقعا حس هنرمندی در من وجود ندارد. در این صنعت، بیشتر داستان‌گو و داستان‌سرا بودن مطرح است تا بحث هنر و هنرمند بودن.

او در مورد سبک آهنگ‌سازی‌اش در بازی‌ها افزود: آهنگساز ویدئوگیم‌ها باید با سبک‌های مختلف آشنا و هماهنگ باشد. به نظر من الان سبک‌ها در حال از بین رفتن هستند و همه موسیقی‌دان‌ها در زمینه‌های مختلف دارای تسط باشند. الان روی بازی کار می‌کنم که شخصیتی ایرانی دارد و مجبور هستم از موسیقی سنتی ایرانی برای آن استفاده کنم و به خاطر همین باید با این سبک آشنا باشم.
این آهنگ‌ساز بازی‌های رایانه‌ای در مورد اینکه آیا موسیقی را به دیگران آموزش می‌دهد یا نه گفت: من معلم خوبی نیستم، چون زود عصبانی می‌شوم و به خاطر همین به سراغ آموزش نمی‌روم.
او در مورد نحوه ورود به دنیای پادکست هم گفت: خیلی سال پیش در مپ ملتی پلیر گیم بتلفیلد گیر کردم و به سازندگانش ایمیل زدم و آنها هم جواب دادند. همین گفت‌وگوی با آنها باعث شد با بازی‌سازهای دیگر هم تماس بگیرم تا این راه ادامه پیدا کند.
بیشتر مخاطبان من در پادکست‌ها، بازی‌سازها هستند تا گیمرها. در برخی از مصاحبه‌ها در مورد ارتقای بازی در فصل‌های مختلف سوال می‌کنند ولی برای من خود آدم اهمیت دارد. اینکه قبلا کجا بوده و چه کرده که به اینجا رسیده است. تعداد مخاطبان هم برایم اهمیتی ندارد. همین که چند نفری آن را بشنوند و از آن استفاده کنند برای من کافی است.
او در توصیه به کسانی که می‌خواهند وارد عرصه ساخت گیم یا موسیقی بازی‌ها شوند گفت: مهم است که شما چه بازی را انجام می‌دهید. چه بازی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟ چرا این بازی را دوست دارید؟ این درست زمانی است که می‌فهمید چرا باید وارد چه حوزه‌ای شوید.
وی در پایان در مورد بازی مورد علاقه‌اش گفت: بازی Bioshock 1 باعث شد به سیستم‌های بازی فکر کنم. در زمینه موسیقی هم بازی Red Dead به شدت مورد علاقه‌ام بوده است.


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *