اصول روابط عاطفی از باجه‌های تلفن تا عصر دیجیتال

  • توسط نویسنده
  • ۱ سال پیش
  • ۰

مصطفی مهرآیین – ماشین زمان همان کلمات هستند تو می‌خوانی و به لحظه دیدار فرهاد و شیرین می‌رسی می‌خوانی و در لحظه دلتنگی اسکارلت برای رت باتلر نفس می‌کشی تو می‌خوانی و در سیاره ای دیگر با شریک عاطفی‌ات که یک چشمش زمین است و چشم دیگرش زحل قهوه‌ای با طعم درخت‌های کهکشان گل آفتابگردان می‌نوشی.

حالا با ماشین زمان می‌خواهیم به زمانی برویم به پیش از عصر دیجیتال زمانی که  سکه‌های دو زاری نقطه اتصال ما به محبوبمان بود آنجایی که در کیوسک‌های زرد و قرمز سر چهار راه‌ها در زمانی کوتاه و مشخص ما را با درصدی بسیار پایین به محبوبمان متصل می‌کرد. برای این می‌گویم با درصدی پایین که اگر صفی جلوی ما کشیده نشده بود، اگر پدر و مادر و برادرانش نبود، اگر تلفنشان را از پیریز نکشیده بودند و…با ماشین زمان برویم به زمانی که برای یک دیدار، یک نگاه، یک سلام، با ترس و شرم و حیا ساعت‌ها یا روز‌ها لحظه شماری می‌کردیم تا محبوب ما از محلی بگذرد یا در ایستگاه اتوبوس همیشگی سرو کله‌اش پیدا شود.

اگر موفق به دیداری و گفتن  چند کلامی ‌می‌شدیم آن لحظه را  با گوشت و پوست و استخوان ذره به ذره ذخیره می‌کردیم و تا دیدار بعد با وسواس  زیاد در ذهنمان مصرف می‌کردیم تا بتوانم برای دیدار بعدی امید و شوقمان را حفظ کنیم.

با این مقدمه قصد داشتم با کمک ماشین زمان بخشی از سال‌های پیش از دنیای دیجیتال را در روابط عاشقانه توصیف کنم شاید بتوان به جرات گفت یکی از مهمترین دلایلی که باعث تحکیم خانواده می‌شد بهایی بود که ما برای بدست آوردن دیگری پرداخت می‌کردیم، اینکه هر موقع می‌خواستیم نمی‌توانستیم گوشی را برداریم و احساساتمان را ابراز کنیم اینکه احساسات آنقدر می‌ماندند تا شراب شوند تا قوام یابند تا مطمئن شویم که کلام درست همین است آنقدر در ذهنمان در رویایمان با دیگری زندگی را تمرین می‌کردیم که زمانی که دیگری را بدست می‌اوردیم انسان با تجربه‌تر و پخته‌تری بودیم.

اما چه بخواهیم و چه نخواهیم وارد عصر دیجتال شده‌ایم و حالا باید بدانیم چه می‌شود کرد چه باید کرد تا بیشترین و بهترین استفاده را با کمترین آسیب داشته باشیم.

پیشنهادات:

 – زمانی که باهم هستید صدای اعلان‌های گوشی‌تان( نوتیفیکشن ) را قطع کنید. هر صدای پیامی ‌قطع کننده ارتباط شما با دیگریست. در لحظاتی که در نظر می‌گیرید که با هم بگذارنید از هر وسیله‌ای که حواس شما را پرت می‌کند دوری کنید حتی در حالت شاعرانه‌ترش ساعت‌تان را هم نبندید اجازه دهید در زمانی نا معلوم در دنیای احساسات زندگی کنید.

– مشکلات و مسائل مهم را هیچگاه با پیامک و تلفنی مطرح نکنید پیامک‌ها نه لحن شما را می‌رسانند و نه زبان بدنتان را و به قول روباه در کتاب شازده کوچولو حرف‌ها باعث سوء تفاهم‌ها می‌شوند.

– به جای بازی‌های تک نفره با تلفن همراهتان یا بازی‌های دونفره انجام دهیم یا گوشی‌ها را کنار بگذاریم در واقع هرچیزی باعث می‌شود دو به یک تبدیل شود را سم بدانید.

– درست است که زوج‌ها چیزی برای پنهان کردن از هم ندارند اما باید به حریم شخصی هم احترام بگذاریم و به هیچ عنوان بدون اجازه به گوشی شریک عاطفیمان سرک نکشیم.

– برای وب گردی و گشت و گذاری‌های سرگرم کننده زمان مشخصی را تعیین کنیم. پلتفرم‌های مجازی  به شکل ماهرانه‌ای قابلیت هیپنوتیزم کردن و دزدیدن زمان ما را دارند.

– در خصوص مرزها و باید و نباید‌هایتان صحبت کنید و خواسته‌های معقول و منطقی خود را مطرح کنید.

– در پیام‌هایتان از ایموجی‌ها استفاده کنید تا از سوء برداشت‌ها تا می‌شود جلوگیری کنید.

– همه متن‌ها یا عکس‌هایی که فکر می‌کنید زیباست را صرفا با دیگران با اشتراک نگذارید گاهی هم  برای شریک عاطفیتان ارسال کنید و او هم باید با نشان دادن ذوق و پاسخ مناسب باعث تکرار این رفتار شود.

– ما به این دنیا نیامدیم که داشته‌هایمان را به رخ دیگری بکشیم نیازی نیست هرچه می‌خوریم، هرچه می‌پوشیم هرجایی می‌رویم را با آدم‌های دور و نزدیک در فضای مجازی به اشتراک بگذاریم. به جز آنکه لذت آن لحظه را از دست می‌دهیم و پای دیگران را به زندگی خصوصی خود باز می‌کنیم هیچ دستاورد دیگری نخواهیم داشت.

– تلفن همراه برای با خبر شدن از همدیگر و کانال ارتباطی ما هستند نه وسیله‌ای برای کنترل کردن دیگری.

– در دام نمایش‌های دروغین برخی اینفلوئنسرهای پوشالی نیفتید، زندگی خود را با توهم‌ها و تفکرات پوشالی آنها گره نزنید و قیاس نکنید. فراموش نکنید ما چند ثانیه از چند هزار ثانیه یک روز آنها را می‌بینیم. ما آرام آرام به کسانی که در فضای مجازی دنبالشان می‌کنیم شبیه می‌شویم.

– مراقب اولویت‌های زندگیتان باشید صبح که بیدار می‌شوید به جای چک کردن تلفن همراه به همسرتان رسیدگی کنید به جای چت کردن‌های گاه و بیگاهی که الزامی‌ نیستند بگردید و با همسرتان باب گفتگویی باز کنید. هوشیار باشید که ما انسان‌ها عمر جاودان نداریم، هوشیار باشید که ما فانی هستیم و درک این موضوع به شما کمک خواهد کرد تا بیشتر و با کیفیت بهتر زندگی کنید. برنده زندگی آنهایی نیستند که کار بیشتری کردند، اموال بیشتری اندوختند یا آدم‌های بیشتری آنها را شناختند، برنده زندگی کسانی هستند که عاشقانه‌تر زندگی کردند و مراقب کسانی بودند که «اهلی‌شان» کرده‌اند.( شازده کوچولو، اگزوپری)

  • تکنولوژی که همه‌اش بد نیست به کرات برای هم پیام‌های عاشقانه و پیام تشکر برای انجام دادن کارهای روزانه ارسال کنید. تماس بگیرید و جویای حال هم شوید. برای هم موسیقی‌های مورد علاقه‌تان را ارسال کنید. این رفتارها برای ابتدای یک رابطه نیست توجه داشته باشید که ما همانند ساعت شنی در طول رابطه در حال بخشیدن احساس و زمانمان به دیگری هستیم و هرچه طول رابطه‌ای بیشتر باشید باید بیشتر قدر آن را بدانیم هراس نداشته باشیم کلمات یا رفتارهای قشنگ تمام نمی‌شوند.

در پایان تکنولوژی مانند چاقویی‌ست که هم می‌تواند برای تقسیم نانی با دیگری استفاده شود هم می‌تواند برای از بین بردن کسی باشد. شما می‌توانید این ابزار رابطه عاطفی و عاشقی‌تان را به قهقرا ببرید و هم می‌تواند کیفیت آن را دو صد چندان کند بستگی دارد به اینکه چطور و چگونه از آن استفاده کنید.

  روانشناس و مدرس مهارت‌های ارتباطی

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *