از دستور رییس جمهور تا انکار وزیر

  • توسط نویسنده
  • ۱۰ ماه پیش
  • ۰

احمد محمدغریبان – موضوع کندی و اختلال‌های گاه و بیگاه اینترنت به جایی رسیده است که حتی در سفرهای استانی رییس جمهوری نیز از سوی مردم مطرح می‌شود.

نتیجه همین موضوع بود که در تاریخ ششم تیرماه سال جاری رییس جمهوری در جلسه شورای‌عالی فضای مجازی با حضور سران قوای مقننه و قضائیه و سایر اعضای حقیقی و حقوقی با تاکید بر اقدامات خوب صورت گرفته برای توسعه شبکه ملی اطلاعات و سکوهای ایرانی و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی، به برخی گلایه‌های مردمی در سفرهای استانی در رابطه با کندی اینترنت اشاره و کارگروهی متشکل از مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را مامور کرد تا موضوع را بررسی و حداکثر تا یک‌ماه آینده نتیجه بررسی و راهکارهای رفع دغدغه‌های مردم را ارایه کنند.

اما این نخستین دستور رییس جمهوری برای بررسی مشکل کندی و اختلال اینترنت به وزارت ارتباطات نبود.

مجتبی توانگر نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس و رییس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس که حدود 4 ماه قبل نیز با ارسال نامه‌ای خطاب به رییس جمهور پیگیر مشکل کندی اینترنت شده بود در توئیتی نوشت:

‏«تصمیم امروز رییس جمهور در شنیدن صدای نارضایتی مردم و دستور به بررسی و رفع گلایه‌ها از وضعیت اینترنت، قابل تقدیر است اما این موضوع بیش از ۴ماه قبل هم توسط ایشان به کارگروه‎ اقتصاددیجیتال دولت ارجاع شد. خوب است این‌بار گزارش نهایی،حاوی داده‌ها و شواهد کمی و کیفی برای اطلاع مردم منتشر شود.»

آنطور که درک می‌شود، شخص رییس جمهوری علی‌القاعده مشکل کندی و اختلال اینترنت و گلایه‌های مردمی، رسانه‌ای و مسوولان را لمس و دریافت کرده است که در دو مقطع دستور بررسی این مشکل را به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات داده است.

اما این دستورات و واگذاری تشکیل کمیته بررسی کندی اینترنت در حالی به وزارت ارتباطات سپرده شده است که عیسی زارع‌پور از گذشته تا بعد از دستور اخیر، نه تنها منکر اختلال و کندی اینترنت است بلکه تاکید و اصرار دارد که سرعت و کیفیت اینترنت روز به روز بهتر هم شده است.

در ادامه بد نیست مروری بر نمونه‌ای از این اظهارات وزیر ارتباطات داشته باشیم:

= 4 تیرماه: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص اختلال روز جمعه که به‌واسطه قطع یکی از ورودی‌های اینترنت کشور در مرز ارمنستان ایجاد شده بود، گفت: با اینکه ۲.۵ ترابیت از ظرفیت کشور قطع شد ولی بلافاصله جایگزین شد چون ما سه برابر نیاز کشور اینترنت تامین کرده‌ایم. این در حالی است در سال ۱۴۰۰ زمانی که ۴۳۰ گیگ از ارتباط در خلیج فارس قطع شد ما تا چند روز اختلال داشتیم.

= 5تیرماه: وزیر ارتباطات: خطوط قرمز را من تعیین نکرده‌ام و من خود را مسئول این مهم نمی‌دانم. من مسئول توسعه ارتباطات هستم و فکر می‌کنم به خوبی در حال انجام این کار هستم.

= 9 تیرماه: زارع‌پور با بیان اینکه نسبت به گذشته به هیچ وجه عقب‌گرد نداریم و وضع ما روز به روز بهتر شده است، افزود: ولی نسبت به آنچه که باید باشیم، عقب هستیم و شبانه‌روزی تلاش می‌کنیم تا بهترین‌ها را برای مردم فراهم کنیم.

= 11 تیرماه: وزیر ارتباطات: افزایش سرعت پروژه فیبر نوری را شروع کرده‌ایم و روز به روز نیز بهتر می‌شود، نسبت به گذشته هم افت نداشتیم، اکنون نیز اگر در این زمینه ادعا دارید که مشکل وجود دارد مشکل را به من به عنوان بالاترین مقام جمهوری اسلامی ایران در حوزه ارتباطات نشان بدهید تا حل کنم. ممکن است اختلالی در جایی یا محل کارتان باشد اما اشکال سراسری وجود ندارد.

اما در لا‌به‌لای دستورات رییس جمهوری برای بررسی مشکل کندی اینترنت و اظهارات وزیر ارتباطات مبنی بر انکار مشکل اینترنت، تمجید از عملکرد خود و تاکید بر بهبود سرعت اینترنت، دو خبر از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت و دیگری از سوی شرکت ابرآروان در خصوص اختلال شدید اینترنت منتشر شد که گزارش آماری این شرکت از سوی معاون وزیر ارتباطات اشتباه اعلام شد.

در نهایت اینکه سرنوشت دومین دستور رییس جمهوری به وزیر ارتباطات به کجا برسد، برای برخی از هم‌اکنون روشن است، اما با این حال باز هم صبر می‌کنیم تا نتیجه روشن شود.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *