اولویت با جذب و آموزش زنان است

ورود مایکروسافت به شکاف مهارت‌های سایبری در اروپا

  • توسط نویسنده
  • ۱۰ ماه پیش
  • ۰

سمیه مهدوی‌پیام – کمبود مهارت‌های امنیت سایبری اروپا و پیامدهای آن کاملا شناخته‌شده است. کمبود مهارت به این معناست که سازمان‌ها با هر شکل و اندازه‌ای، از امنیت ضعیف‌تری نسبت به آنچه باید باشند، برخوردار هستند. بنابراین خودشان و هرکس را که با آنها در تعامل است، در معرض آسیب قرار می‌دهند.

این مطلب به قلم لوئیز لینده، نایب رئیس امور دولت‌های اروپایی در مایکروسافت است که کمبود مهارت و انعطاف‌پذیری سایبری در اروپا را بررسی کرده است.

  • مایکروسافت و آموزش به 100 هزار اروپایی

با توجه به نیاز یک شهر متوسط به افراد ماهر، زمان آن فرا رسیده که بخش‌های دولتی و خصوصی، بیشتر و سریع‌تر با همدیگر همکاری کنند.

در همین رابطه آکادمی مهارت‌های امنیت سایبری اتحادیه اروپا که اخیرا راه‌اندازی شده، این پتانسیل را دارد که بر رفع این شکاف مهارتی تاثیر بگذارد. هدف این آکادمی، ساده‌سازی ابتکارات مختلف مهارت‌های سایبری و افزایش اثربخشی کلی آنهاست.

به همین دلیل، مایکروسافت متعهد شد از آکادمی که متعهد به آموزش 100 هزار مهارت‌آموز اروپایی طی دو سال است، حمایت کند. با این حال، این طرح، نیازمند مشارکت شرکت‌های بیشتری است. تا کنون تنها تعداد انگشت‌شماری تعهد داده‌اند. زمانی که موجی از شرکت‌ها وارد بازار می‌شوند، می‌توان فرصت‌هایی را تصور کرد که آنها و شبکه‌های‌شان را با خود می‌آورند.

از تلاش‌های مایکروسافت برای ایجاد و گسترش مهارت‌های امنیت سایبری در اروپا آموخته‌ایم که کسب‌وکار معمولی به موفقیت منجر نمی‌شود. شرکت‌ها باید فراتر از استراتژی‌های استخدام و مهارت‌های سنتی، به این قضیه نگاه کنند.

یکی از گزینه‌ها چرخش به سمت جوامعی است که کمتر از آنها نمایندگی می‌کنند؛ جایی که استعدادهای کشف‌نشده فراوانی وجود دارد اما فرصت‌ها کمیاب هستند.

برای مثال، MolenGeek، یک شریک مهارتی نوآور و انکوباتور فناوری در منطقه‌ای از بروکسل مستقر است که به دلیل بیکاری بالا آسیب دیده است. مایکروسافت با همکاری MolenGeek، برنامه‌های آموزشی امنیت سایبری را ارایه می‌کند که منجر به گواهینامه‌های شناخته‌شده صنعت می‌شود. با تجهیز کارآموزان به مهارت‌های حیاتی امنیت سایبری، این پروژه، فرصت‌های شغلی جدیدی را به روی جمعیت نادیده گرفته‌شده می‌گشاید.

در لهستان، یک سازمان غیردولتی پیشرو در حوزه امنیت سایبری به نام Kosciuszko ، یک برنامه کارآموزی سایبری برای زنان لهستانی و پناهندگان زن اوکراینی اجرا می‌کند.

در آلمان، پناهندگانی مانند آرمان دیناروند که سال ۲۰۱۸ با خانواده‌اش از ایران رفتند، مسیر شغلی دیجیتال امنیت سایبری را در مدرسه یکپارچگی دیجیتال ReDI (ReDI School of Digital Integration) دنبال می‌کنند.

چنین طرح‌هایی، بیانگر نیاز شرکت‌ها برای حمایت بهتر از شرکای مهارتی سازمان‌های غیردولتی است که در شناسایی و دستیابی به استعدادهای بکر بسیار ضروری هستند. اگر صنعت به آنها کمک کند تا مهارت‌های موردنیاز ارایه‌دهندگان فناوری اطلاعات را شناسایی و تجزیه و تحلیل کرده و برنامه‌های آموزشی مناسب ایجاد کنند، تفاوت زیادی حاصل خواهد شد.

مردم تمایل دارند زمان خود را در زمینه دوره‌ها و گواهینامه‌های شناخته‌شده صنعت سرمایه‌گذاری کنند تا سریع‌تر در مشاغل بهتر استخدام شوند. یکی از راه‌های رسیدگی به کمبود مربیان امنیت سایبری در پروژه‌هایی مانند مدرسه یکپارچگی دیجیتال ReDI در دانمارک، آلمان و سوئد، این است که مربیان داوطلب از حوزه فناوری، وارد عمل شوند. باید برای کمک به ارتباط آنها با همتایان خود در کشورهای دیگر قدم برداشت تا بتوانند از یکدیگر بیاموزند.

  • زنان، 25 درصدِ شاغلان امنیت سایبری

جذاب‌تر کردن صنعت برای نیروهای جدید نیز باید بخشی از برنامه باشد. بازار استخدام رقابتی به این معناست که یک حرفه در حوزه امنیت سایبری، باید جذابیت بزرگ‌تر و گسترده‌تری داشته باشد.

اول: بیایید موضوع را بهتر بشکافیم. توانمندسازی و تشویق زنان به دنبال فرصت‌های هیجان‌انگیزی که امنیت سایبری ارایه می‌دهد، مهم است. باید نشان دهیم داشتن شغل در این زمینه، فعالیت معناداری است که به معنای واقعی کلمه چراغ‌ها را روشن نگه‌می‌دارد، بیمارستان‌ها را روشن می‌کند یا با وجود آن، هواپیماها پرواز می‌کنند.

با توجه به اینکه زنان، تنها ۲۵ درصدِ نیروی کار امنیت سایبری جهانی را تشکیل می‌دهند، پرداختن به شکاف‌های تنوع جنسیت، نیازمند هدفمندی در طراحی و اجرای برنامه است. ما باید محیط‌های یادگیری فراگیرتر و حمایتی بیشتری ایجاد کنیم. به همین دلیل، حمایت از سازمان‌هایی مانند «Women4Cyber»، بنیادی که برای ترویج و حمایت از مشارکت زنان در زمینه امنیت سایبری در اروپا کار می‌کند یا «WiCyS»، یک جامعه جهانی متشکل از زنان، متحدان و حامیانی که برای پیشرفت زنان در این حرفه فعالیت می‌کنند، حیاتی است.

  • بررسی عرضه و تقاضا در حوزه امنیت سایبری

دوم: بیایید کسب صلاحیت‌های مناسب را آسان‌تر کنیم. فرصت‌های یادگیری مهارت‌های دیجیتال پایه، مدارک امنیت سایبری را دست‌یافتنی‌تر می‌کند.

همه باید بپذیریم آموزش سنتی، تنها راه نیست. گزارش اخیر سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) درباره «ایجاد نیروی کار ماهر در امنیت سایبری»، بینش‌هایی از پنج کشور درباره عرضه و تقاضا در حرفه امنیت سایبری در 10 سال گذشته ارایه می‌دهد.

این تحقیقات در سال آینده به 11 کشور از جمله لهستان، فرانسه و آلمان گسترش خواهد یافت. به عنوان مثال، در انگلستان، سیستم آموزشی، طیف وسیعی از مسیرهای آموزشی رسمی و غیررسمیِ امنیت سایبری را ارایه می‌دهد. برخی از گزینه‌های آموزشی غیررسمی، مانند بوت‌کمپ‌ها، راه‌های یادگیری کوتاه‌تر و انعطاف‌پذیرتر را ارایه می‌دهند که با فرصت‌های شغلی بالقوه خاتمه می‌یابد. این دوره‌های فشرده، موانع دسترسی به نقش‌های سطح ورودی را کاهش می‌دهد و یک پله ارزشمند برای کسانی است که به دنبال تخصص در حوزه امنیت سایبری هستند.

  • ابتکار فنلاند در آموزش فرامرزی امنیت سایبری

سوم: بیایید اطمینان یابیم مدارک تحصیلی می‌توانند سفر کنند؛ یعنی بدون مرز باشند. تشخیص فرامرزی مدارک، صنعت را جذاب‌تر، متنوع‌تر و چابک‌تر می‌کند.

برای مثال، Edukamu یک پلتفرم آنلاین مهارت‌های فناوری فنلاندمحور با یادگیری زبان انگلیسی است که اکنون یک مدرک خُرد در حوزه امنیت سایبری ارایه می‌دهد. اهمیت‌ کار در این است که اعتبارات کسب‌شده در این مقطع خُرد، به عنوان مدرک امنیت سایبری دانشگاهی در هرکدام از کشورهای اتحادیه اروپا، محاسبه و پذیرفته می‌شود؛ رویکردی که باید یک هنجار و شیوه مرسوم باشد، نه یک استثنا.

آکادمی مهارت‌های امنیت سایبری، از طریق مشارکت‌ با سازمان‌های غیردولتی و همکاری گسترده‌ با صنعت، نیروی کار ماهر و انعطاف‌پذیر در حوزه امنیت سایبری تربیت می‌کند؛ کاری که آینده دیجیتالی ما را تضمین خواهد کرد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *