اوفک شرکت خدمات انفورماتیک را تحریم کرد

هجوم آمریکا به دارایی‌هایی دیجیتال ایران

  • توسط نویسنده
  • ۲ ماه پیش
  • 7

 

علی شمیرانی

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، نهادهایی را به دلیل صادرات غیرقانونی فناوری به ایران، از جمله نهادی که پلتفرم ارز دیجیتال بانک مرکزی ایران را توسعه داده بود، تحریم کرد. اما بررسی اخبار واصله از دیگر نهادهای ساختار اعمال تحریم‌های آمریکا نشان می‌دهد، این کشور تدابیر و برنامه‌های متعدد و ویژه‌ای برای شناسایی، رصد و ضبط دارایی‌های دیجیتال ایران و رمزارزهای با مالکیت ایرانیان را در دستور کار دارد.

اگرچه بخشی از این اقدامات از گذشته با فشار به صرافی‌های بین‌المللی رمزارز، با ابزارهای تحریم و جریمه‌های سنگین برای ممانعت از همکاری با ایرانی‌ها به اجرا درآمده است، اما به نظر می‌رسد دایره این اقدامات رو به افزایش بوده و نیازمند اتخاذ تدابیر و دقت بیشتر از سوی نهادهای متولی و ایرانی‌هایی است که دارای سرمایه‌های دیجیتال هستند.

crypto.news در گزارشی نوشت، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده (OFAC) در بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که 14 فوریه، تحریم‌هایی را علیه شبکه‌‌ای از نهادهای مسئول تسهیل صادرات غیرقانونی کالا و فناوری به کاربران نهایی در ایران، شامل تعدادی از شرکت‌های آمریکایی اعمال کرده است.

بر اساس این سند، رگولاتور مالی آمریکا، به‌ویژه شرکت خدمات انفورماتیک مستقر در ایران (ISC)، یکی از شرکت‌های تابعه بانک مرکزی این کشور را که اخیرا پلتفرم ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) را برای ایران توسعه داده، تحریم کرده است.

اوفک می‌گوید ISC با استناد به «کمک مادی، حمایت مالی یا ارائه حمایت مالی، مادی یا فناوری یا کالا یا خدمات برای / در حمایت» از بانک مرکزی ایران، تحریم شده است.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری، علاوه بر ISC، تحریم‌هایی را علیه شرکتAdvance Banking Solution Trading DMCC مستقر در امارات متحده عربی اعمال کرد، زیرا به عنوان یک شرکت پیشرو برای شرکت خدمات انفورماتیک در ایران عمل می‌کرد. این شرکت مدعی شد کاربر نهایی محصولات است و قصد خود برای ارسال اقلام به ایران از طریق فروشندگان مستقر در ایالات متحده را پنهان کرد.

در حال حاضر، ایران نیز مانند بسیاری دیگر از کشورهای چهان، در حال بررسی مزایای بالقوه CBDC (ارز دیجیتال بانک مرکزی)، از جمله تسهیل تراکنش‌های فرامرزی، کاهش هزینه‌های تراکنش و افزایش شمول مالی است.

همان‌طور که crypto.news گزارش داده، شرکت خدمات انفورماتیک (ISC) در ایران، در سال 2018، با استفاده از Hyper ledger Fabric (یک چارچوب بلاک‌چین که توسط بنیاد لینوکس میزبانی می‌شود)، کار روی ریال دیجیتال را آغاز کرده است.

  • تدابیر آمریکا برای تشدید کنترل‌ها

اما در خبر دیگری در همین رابطه جلسه بررسی رویکردهای مبارزه با فعالیت‌های غیرقانونی در حوزه دارایی‌های دیجیتال از سوی کمیته فرعی خدمات مالی مجلس آمریکا با سخنرانی فرنچ هیل، به عنوان رئیس جلسه برگزار شد.

به گزارش سایت دولتی financialservices، هیل در افتتاحیه این جلسه اظهار داشت: پس از اینکه حماس، چهار ماه پیش به اسرائیل حمله کرد، برخی ادعا کردند آنها از رمزارزها به عنوان مکانیزم تامین مالی اولیه برای عملیات استفاده می‌کنند. کمیته فرعی خدمات مالی، از طریق جلسات توجیهی محرمانه با جامعه اطلاعاتی، کارشناسان بلاک‌چین و مجریان قانون، این موضوع را متوجه شد. بنابراین ما درک بهتری از دامنه و مقیاس نقش ارزهای دیجیتال در تامین مالی آنچه که وی تروریسم نامیده داریم.

وی افزود: در حالی که ثابت شد ادعاها درباره حماس و غزه، بسیار اغراق‌آمیز است، هنوز برای ما مهم است که هر شکاف احتمالی که می‌تواند توسط این گروه‌ها مورد سوءاستفاده قرار گیرد، شناسایی کرده  و آن را مسدود کنیم.

هیل گفت: نلسون، معاون وزیر اخیرا در همین‌جا عنوان کرد مجرمان، هنوز ترجیح می‌دهند از منابع مالی سنتی به جای دارایی دیجیتال استفاده کنند. او همچنین گزارش‌های قبلی را مبنی بر اینکه همکاری موفقیت‌آمیز بین‌المللی با مجریان قانون در اسرائیل، موجب شد استفاده حماس از دارایی‌های دیجیتال، قبل از حمله به اسرائیل محدود شود، را تایید کرد.

به گفته هیل، امروز، این کمیته به دنبال درک ابزارهایی است که مجریان قانون باید برای تعقیبِ بازیگرانِ بد استفاده‌کننده از رمزارزها به‌کار گیرد. همچنین در صورت وجود این اتفاقات در حوزه دارایی‌های دیجیتال، مجری قانون یاد می‌گیرد چه شکاف‌هایی در بین مقامات قانونی وجود دارد.

هیل ادامه داد: هفته گذشته فایننشال تایمز گزارش داد که ایران از دو بانک بزرگ بریتانیا برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کرده است. این امر نشان می‌دهد آنها از هر ابزار لازم، مانند پول نقد یا ارز دیجیتال، برای دستیابی به امکانات خود استفاده می‌کنند. شفافیت بلاک‌چین‌های عمومی، داده‌های مهمی را درباره بازیگران غیرقانونی و شبکه‌های آنها در اختیار مجریان قانون قرار می‌دهد. با استفاده از این داده‌ها، این بازیگران را می‌توان حذف کرد. بخش عمده این موفقیت را می‌توان به مشارکت بین مجریان قانون و شرکت‌های تحلیل و بررسی بلاک‌چین نسبت داد.

وی افزود: از آنجا که بازیگران بد، ماهرتر می‌شوند، رگولاتورها و مجریان قانون، باید توانایی‌ و تخصص خود را افزایش دهند.

هیل تاکید کرد: بیایید واضح بگوییم، بسیاری از موارد تامین مالی غیرقانونی از طریق دارایی‌های دیجیتال، در ایالات متحده انجام نمی‌شود، بلکه این امر در خارج از کشور، در حوزه‌های قضایی سرکش که آشکارا ناسازگار هستند، انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: ماهیت بدون مرز فناوری بلاک‌چین، همکاری بین‌المللی را ضروری می‌کند. بنابراین امروز بررسی خواهیم کرد که برای تقویت مجموعه ابزارهایی که FinCEN، OFAC و DOJ در اختیار دارند، چه‌‌کاری می‌توان انجام داد. طرفین، علاقه‌مند به کار روی راه‌حل هستند. این جلسه نشان می‌دهد تلاش‌های سال گذشته، در هر دو قانون، استیبل کوین و ساختار بازار را تقویت کرد.

هیل ادامه داد: ما باید اطمینان پیدا کنیم یک چارچوب نظارت کاربردی وجود دارد. شرکت‌های دارایی دیجیتال که در داخل ایالات متحده فعالیت می‌کنند، خود را تابع قوانین ما می‌دانند. تابستان گذشته، این کمیته قوانین دو حزبی را تصویب کرد که این کار را انجام می‌داد. امروز خوش‌شانس هستیم که یک صف باورنکردنی از شاهدان داریم تا توانایی‌های فعلی‌مان را برای پاسخگو کردن بازیگران بد بررسی کنند.

او در پایان اعلام کرد: از اعضای میزگرد، به خاطر حضورشان تشکر می‌کنم. من از تایید و علاقه‌مندی‌ شما در این زمینه قدردانی می‌کنم و مشتاقانه منتظر ادامه همکاری با اعضای رتبه‌بندی لینچ (Lynch) و اعضای این کمیته فرعی هستم. ما باید از فرصت موجود برای جستجوی راه‌حل‌هایی به منظور مبارزه با استفاده غیرقانونی از دارایی‌های دیجیتال، بهترین بهره را ببریم.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

7 نظرات در حال حاضر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *