ورزش دیجیتال و توسعه پایدار از کرونا تا پساکرونا

سرمایه‌گذاری در فناوری، حلقه اتصال ورزش و توسعه

  • توسط نویسنده
  • ۳ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط – ‌ یادگیری از ورزش برای تحقق توسعه پایدار، مهم است. ‌در سال گذشته، کل جهان برای یک دوره عدم اطمینان آماده شده بود، دولت‌های سراسر جهان به منظور مقابله با تهدید افزایش کووید، یک دوره حرکت محدود و قرنطینه را از چند روز تا چند هفته توصیه کردند. ‌یک سال بعد، در حالی که تهدید همچنان وجود دارد، جهان تغییر کرده است؛ فقط به این دلیل که در بیشتر موارد به این تغییر، نیاز داشته است.

همه‌گیری کرونا، اقدامات قرنطینه‌ای و فاصله‌ اجتماعی متعاقب آن، باعث ایجاد اختلال پیش‌بینی‌نشده و طاقت‌فرسا در دسترسی به آموزش و ظرفیت‌سازی در مقیاس بی‌سابقه‌ای شده است. ‌با این حال، در حالی که جوامع به دنبال پاسخگویی به این چالش نسلی بوده‌اند، ما شاهد افزایش نوآوری در زمینه ایجاد فرصت‌های یادگیری از راه دور هستیم و حوزه ورزش برای توسعه در این زمینه پیشگام بوده است.

دبیرخانه مشترک‌المنافع در روز جهانی «ورزش برای توسعه و صلح»، میزبان پنجمین دوره مشترک در مورد ورزش و توسعه پایدار بود تا بررسی کند سرمایه‌گذاری در فناوری، کلید بازسازی حوزه ورزش در دوران پساکروناست یا خیر. ‌در این برنامه، دولت‌ها، کارشناسان، دانشگاهیان، ورزشکاران و فدراسیون‌های ورزشی دور هم جمع می‌شوند تا اولویت‌های اصلی ورزش را موردبحث قرار دهند و علاوه بر بهبود این ‌موضوع، به اولویت‌های اصلی توسعه، اهداف توسعه پایدار و بازسازی بزرگ‌تر، پس از یک دوره بحران به‌طور مستمر کمک کنند. ‌

  • ‌فناوری، ورزش و توسعه پایدار

کارگاه‌های آنلاین آموزش مربیان و رشد ورزشکاران، برنامه‌های سفارشی و وبینارهایی در زمینه حفاظت، موضوعات جنسیتی و حقوق بشر در ورزش طی چند وقت اخیر ایجاد شده‌اند. ‌افزایش نفوذ دیجیتال و مخاطبان، همچنین منجر به دسترسی گسترده‌تر و افزایش سهولت دسترسی به فرصت‌های یادگیری شده است. ‌این امر باعث می‌شود سیاست‌گذاران در مورد اینکه آیا فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان محور پیشرفت طولانی‌مدت و پایدار پس از همه‌گیری کروناست، تامل بیشتری داشته باشند.

پس از برگزاری موفق اولین دوره آنلاین رایگان ورزش برای توسعه پایدار، سیاست‌ها و برنامه‌های موثر، به‌طور مشترک توسط دبیرخانه مشترک‌المنافع، دولت استرالیا و پلتفرم بین‌المللی ورزش و توسعه، در جولای 2020 طراحی شد.

در حدفاصل بین جولای و دسامبر 2020، بیش از 3400 یادگیرنده از 165کشور در قاره‌های مختلف جهان، از جمله 45کشور عضو مشترک‌المنافع، در این دوره شرکت کردند. ‌این دوره بدون افزایش هزینه برای دسترسی بیشتر به جوانان و کسانی که در زمینه‌های اقتصادی ضعیف هستند، با دقت طراحی شد تا به ایجاد ظرفیت در بین افراد و سازمان‌ها کمک کند و از طریق سیاست‌ها و برنامه‌های طراحی‌شده، توانایی‌های بالقوه ورزشی را شناسایی كند.

این دوره که برای پاسخگویی به نیازهای فراگیران از جمله مقامات دولتی، سازمان‌های دولتی و ورزشی، کارشناسان سیاست عمومی، بخش خصوصی و سازمان‌های جامعه مدنی طراحی شده، به شرکت‌کنندگان اجازه می‌دهد جنبه‌های مختلف در طراحی و اجرای این برنامه و نحوه ارزیابی آن را درک کنند. ‌تاثیر سیاست‌ها و برنامه‌های این دوره همچنین به فراگیران این امکان را می‌دهد تا مفاهیم کلیدی درباره ورزش و برابری جنسیتی، ناتوانی، حقوق بشر، مشارکت اجتماعی، ایجاد صلح و حفاظت را کشف و درک کنند چگونه ورزش می‌تواند به اهداف اصلی توسعه پایدار کمک کند.

  • ‌بازخورد مثبت

بازخورد برجسته دوره ورزش برای توسعه پایدار که توسط یک گروه مرجع خبره و یک تیم دانشگاهی طراحی شده، طیف گسترده‌ای از مخاطبان از جمله بخش‌ دولتی، خصوصی و سایر حوزه‌ها از قبیل موسسات برجسته ورزشی، آژانس‌های بین‌دولتی، سازمان‌های مردم‌نهاد و سایر سهامداران اصلی را به خود جلب کرده است. ‌بسیاری از شرکت‌کنندگان این دوره را از منظر پر کردن شکاف اساسی در زمینه ورزش و توسعه، مفید عنوان كردند و بازخورد آنها مثبت بوده است. ‌

بر اساس نظرسنجی از شرکت‌کنندگان دوره ورزش برای توسعه پایدار، 62درصد پاسخگویان در سیاست‌ها، برنامه‌ها و پروژه‌های خود از اطلاعات، ابزارها و منابع دوره استفاده کرده‌اند و این امر، بیانگر، تاثیر واقعی این دوره آموزشی در ورزش و توسعه است. ‌همچنین 96درصد اظهار کرده‌اند در این دوره، انتظارات آنها برآورده شده یا فراتر رفته است. ‌95درصد گفته‌اند دانش یا مهارت جدیدی کسب کرده‌اند و در مجموع 92درصد، رضایت خود را از برگزاری آن اعلام کرده‌اند. ‌تقسیم جنسیتی فراگیران، 48درصد زن، 51درصد مرد و یک درصد نامشخص بوده‌ است. ‌یکی از پاسخگویان می‌گوید: «این دوره به خوبی برگزار شد و از بسیاری متخصصان برای ارايه‌ اطلاعات استفاده شد. ‌این دوره، منبع ارزشمندی برای پزشکان ورزش و توسعه در زمینه اطلاعات، ابزارها و چارچوب‌هایی برای کمک به طراحی سیاست‌ها و برنامه‌ها در زمینه ورزش و توسعه فراهم کرد.»

  • ‌یک مطالعه موردی؛ ورزش دیجیتال در هند

در همین زمینه، آکادمی ورزشی آنانتاپور (ASA) در هند یک مثال گویا از تحقق تلاش‌ها و اقدامات انجام‌شده در عرصه ورزش دیجیتال در دوران کووید است و به این مفهوم، در عمل، معنای ویژه‌ای بخشیده است. ‌آکادمی ورزشی آنانتاپور در هند، از فناوری‌های دیجیتال برای برگزاری جلسات ورزشی با ورزشکاران و آماده‌سازی مربیان ورزشی استفاده می‌کند. ‌در هند، موسسات آموزشی، آکادمی‌های ورزشی، سالن‌های ورزشی و سایر موسسات آموزشی و فعالیت‌های مربوط به تربیت ‌بدنی تعطیل هستند. ‌این امر، شکاف بزرگ یادگیری به‌خصوص در کودکان ایجاد کرده است. ‌در حالی که بسیاری از موسسات آموزشی به سمت روش‌های یادگیری دیجیتال روی آورده‌اند، هنوز در فعالیت‌های مرتبط با تربیت‌بدنی، شکاف وجود دارد. ‌

در دهه گذشته، شاهد رشد استفاده از فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات بوده‌ایم. ‌در دسترس بودن اینترنت و تلفن‌های همراه ارزان‌، فناوری اطلاعات و ارتباطات را برای همه اقشار جامعه، قابل دسترسی می‌کند. ‌آخرین تحقیق آکادمی ورزشی آنانتاپور (ASA) با موضوع «تاثیر ورزش در روستاهای هند» نشان می‌دهد 86درصد از کودکانی که در برنامه‌های ورزشی این آکادمی شرکت می‌کنند، نحوه استفاده از دستگاه‌های تلفن همراه را می‌دانند. ‌این مهم،ASA  را به سمت معرفی آموزش دیجیتال در ورزش ترغیب کرد و منجر به اتخاذ بهترین روش‌ها و فناوری‌های آسان و در دسترس برای کمک به دانش‌آموزان ورزشکار قهرمان شد تا در خانه‌شان، جلسات تناسب اندام و تمرین را از دست ندهند.

  • ‌یادگیری دیجیتالی و ورزش در دوران پساکرونا

این آکادمی ورزشی، از طریق کلاس‌های دیجیتال، قصد دارد مربیان و ورزشکاران را برای دوران پساکرونا آماده کند، زیرا بیشتر موسسات به روش‌های تدریس دیجیتال گرایش دارند. ‌آکادمی آنانتاپور معتقد است آشنایی كودكان و مربیان با فناوری‌های یادگیری دیجیتال، ظرفیت‌های آنها را ارتقا می‌بخشد و آنها را برای آینده پس از کرونا آماده می‌كند. ‌

از طریق این ابتکار، مربیان از طریق زوم و واتس‌اپ به صورت روزمره با دانش‌آموزان قهرمان تماس می‌گیرند، تمرینات در خانه را نشان می‌دهند و کلاس‌هایی را برای کمک به آنها و یادگیری از خانه برگزار می‌کنند. ‌به گفته آناندا ردی، مربی فوتبال زیر 15 سال در :ASA«تناسب ‌اندام برای هر ورزشکار بسیار مهم است. ‌ماندن طولانی‌مدت در خانه در قرنطینه و بدون ورزش، تاثیر نامطلوبی بر تناسب ‌اندام ورزشکاران خواهد داشت، به همین دلیل، جلسات ما با تمرینات ساده‌ای که افراد می‌توانند به تنهایی در خانه انجام دهند، شروع می‌شود.»

  • ‌ورزش از راه دور و مهارت‌های زندگی

به گفته مورالی کانت، مربی جودوی این آکادمی، این جلسات فقط به تناسب ‌اندام محدود نمی‌شوند، بلکه کلاس‌های نظری مبتنی بر ورزش، مهارت‌های زندگی و مهارت‌های نرم را نیز شامل می‌شوند. او می‌گوید: «ما آزمون‌های منظمی را در زمینه دانش عمومی و آزمون‌های ورزشی‌محور برگزار می‌کنیم. ‌این کار به کودکان کمک می‌کند تا درگیر شوند، چیزهای جدید یاد بگیرند و دانش کسب کنند. ‌همچنین به‌طور منظم کلاس‌های مهارت‌های زندگی، برای دانش‌آموزان ورزشکار برگزار می‌شود.»

به گفته هندو کنار، مربی فوتبال زیر 13 سال این آکادمی، مقوله ورزش به صورت آنلاین یک فرایند پیچیده است زیرا اکثر ورزش‌های ارايه‌‌شده توسطASA، ورزش‌های گروهی است. او می‌گوید: «این موضوع، یک چالش بزرگ بود. ‌ما کلاس‌های آنلاین را با تناسب اندام شروع کردیم و توجه خود را روی مهارت‌های حرکتی قرار دادیم. ‌ما به کودکان کمک می‌کنیم چابکی خود را افزایش دهند و همزمان کلاس‌های نظری در مورد قوانین ورزشی‌، قوانین بازی و تئوری‌ها را شروع می‌کنیم که به افزایش دانش کودکان درخصوص ورزش کمک می‌کند. ‌ما همچنین مهارت‌هایی را آموزش می دهیم که می‌توانند در خانه، تمرین و هنگام بازی در زمین، استفاده شوند. ‌ضمنا کودکان تشویق می‌شوند که عکس‌ها و فیلم‌های تمرین خود را با این گروه به اشتراک بگذارند. ‌این موضوع، تعاملات بسیار جذابی را در بین کودکان ایجاد می‌کند. ‌هر کودکی با تجهیزات در دسترس خود، فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد و ما شاهد خلاقیت آنها در استفاده از اشیای مختلف در خانه هستیم.»

  • ‌مربیگری ورزشی دیجیتال

به گفته وامشی اریگانتی، یکی از مدیران آکادمیASA، این وضعیت، شروع یک مقوله نرمال جدید است. ‌جهان با کووید، تغییرات زیادی کرده است. ‌ورزش، یکی از زمینه‌های آسیب‌دیده به دلیل این ویروس است. ‌این کلا‌س‌های آنلاین به کودکان کمک خواهد کرد تا در حین قرنطینه، درگیر ورزش شوند و چیزهای جدید یاد بگیرند. ‌در این مواقع، مهم است که افراد برای داشتن سلامت روحی و جسمی با آنها، صحبت کنند و درگیر شوند. ‌این کلاس‌ها در حال ایجاد ظرفیت‌های مربیان و کودکان با تجهیز آنها به مهارت‌های لازم برای عملکرد مناسب پس از کووید است و با معرفی فناوری‌های جدید و ابزارهای دیجیتال، آنها را برای آینده آماده می‌کند زیرا جهان به سمت یادگیری دیجیتال پیش می‌رود. ‌امیدواریم کووید به زودی به پایان برسد. ‌در این فاصله، همه ما با شرایط طبیعی جدید سازگار خواهیم شد.

 

 


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *