مسافرانِ چین، به یوآن دیجیتال دسترسی خواهند داشت

نیازی به افتتاح حساب نیست

  • توسط نویسنده
  • ۳ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط – بانک مرکزی چین اعلام کرد که مسافران خارجی دیگر نیازی به افتتاح حساب بانکی برای انجام پرداخت‌های الکترونیکی در چین ندارند. این بانک در مورد (e-CNY) ارز دیجیتال دولت چین، گفت: ساکنان خارجی که به‌طور موقت به چین سفر می‌کنند قادر خواهند بود کیف پول الکترونیکی برای پرداخت‌های مورد نیاز روزانه بدون افتتاح حساب بانکی داخلی باز کنند. علی‌رغم اینکه پرداخت‌های الکترونیکی شکل عمده‌ای از معاملات در چین به شمار می‌رود، دو اپلیکيشن پرداخت تلفن همراه پیشرو در این کشور که تا همین اواخر توسط “Alibaba” و “Tencent” اداره می‌شدند، برای پرداخت در داخل کشور به یک حساب بانکی چین احتیاج داشتند که برای خارجی‌ها مشکلاتی ایجاد می‌کرد.

بانک مرکزی اذعان داشت: این اقدام بانک مرکزی چین با هدف حذف این دردسر، فقط یک شماره تلفن همراه برای پرداخت دیجیتال در داخل کشور مورد نیاز قرار داده است. بین‌المللی شدن این ارز نتیجه انتخاب بازار است. وضعیت بین‌المللی واحد پول این کشور به اصول اقتصادی، کارایی و بازشدن بازارهای مالی آن بستگی دارد. چین از سال ۲۰۱۴ در حال توسعه ارز دیجیتال دولتی است. به گفته بانک مرکزی چین، ارز دیجیتال دولتی، اطلاعات معاملات کمتری را نسبت به پرداخت‌های الکترونیکی سنتی جمع‌آوری می‌کند و اطلاعات را به اشخاص ثالث یا سایر سازمان‌های دولتی ارايه نمی‌دهد مگر اینکه خلاف قوانین و مقررات مقرر شده باشد.

بانک مرکزی چین با افتتاح بیش از ۲۰.۸۷میلیون کیف پول شخصی و ۳.۵۱میلیون کیف پول مشارکتی، بیش از یک سال است که یوآن دیجیتال خود را در چین آزمایش می‌کند. ارزش این معاملات ترکیبی، معادل ۳۴.۵میلیارد یوآن (۵.۳۹میلیارد دلار) است. این بانک اطلاعاتی در خصوص زمان ارايه یوآن دیجیتال ارايه نداد. CNBC گزارش داده است که کارمندش در چین قبلا از طریق حساب بانکی داخلی خود قادر به دسترسی به ارز دیجیتال دولتی بوده است، این درحالی است که پس از پاندمی کرونا، با افزایش فروش خرده‌فروشی‌ها در طول سه ماه، اقتصاد چین نزدیک به ۸درصد رشد یافت و دفتر ملی آمار چین گفت: تولید ناخالص داخلی (GDP) چین در سه ماهه دوم ۷.۹درصد افزایش یافته است. نرخ رشد نسبت به سه ماه اول سال ۲۰۲۱ بیش از نصف کاهش داشت. در سه ماهه اول، اقتصاد چین با رشد بی‌سابقه ۱۸.۳درصدی روبه‌رو شده است. علی‌رغم کاهش سرعت در سه ماهه دوم، اداره آمار در بیانیه مطبوعاتی خود اعلام کرد که اقتصاد چین بهبود مداومی داشته است. با این حال، این گزارش خاطرنشان کرد که هنوز نگرانی‌ها در خصوص شیوع بیشترهمه‌گیری و بهبود اقتصادی نامتعادل وجود دارد.

سریع‌ترین رشد تولید برای نوشیدنی‌ها بود که نسبت به سال گذشته ۲۹.۱درصد رشد داشت، در حالی که تولیدات صنعتی ۸.۳درصد افزایش یافت. آژانس گمرک چین اخیرا اعلام کرده که صادرات در ماه ژوئن ۳۲.۲درصد افزایش یافته، در حالی که واردات ۴۳درصد افزایش یافته است.

مقامات چینی اخیرا در تلاش برای نجات اقتصاد داخلی از بلاتکلیفی پساکرونا، قول افزایش حمایت از شرکت‌هایی را داده‌اند که از افزایش قیمت کالاها آسیب دیده‌اند، عمدتا مشاغل کوچک اما مشاغلی که به رشد تولید ناخالص داخلی، درآمد مالیاتی و مشاغل کمک می‌کنند. طبق شورای دولت چین، در پایان ماه آوریل در مجموع حدود ۱۳۹میلیون کسب و کار کوچک به صورت جداگانه اداره شدند.

این کشور همچنین از تصمیم روسیه برای حذف پول ایالات متحده از صندوق ملی ثروت خود و دادن قدرت بیشتر به یوآن استقبال کرده است.

وزارت امور خارجه چین اعلام کرده که پکن از تصمیم روسیه برای حذف پول ایالات متحده از صندوق ملی ثروت خود و دادن قدرت بیشتر به یوآن استقبال کرده است. روسیه دلار آمریکا را به‌طور کامل از صندوق ملی ثروت خود حذف کرد و سهم آن را از ۳۵درصد به صفر کاهش داد. در همین حال، میزان یوآن چین در این صندوق را به ۳۰.۴درصد رساند که پس از یورو با میزان ۳۹.۷درصد در جایگاه دوم قرار گرفت.

وانگ ونبن سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که این اقدام روسیه، اعتماد به توسعه اقتصادی چین و آینده همکاری این دو کشور را نشان می‌دهد. او تاکید کرد که چین ضمن حمایت از متحدش در امور بین‌الملل و منطقه‌ای، به تقویت همکاری خود با روسیه ادامه خواهد داد. چین به پول خود اعتقاد راسخ دارد، با این امید که تا سال ۲۰۵۰ تحت استراتژی گردش دوگانه این کشور، یوآن به ارز انتخابی جهان تبدیل شود. این ابتکار که برای اولین بار در جلسه کمیته سیاست‌گذاری چین در اواسط ماه می بیان شد، تمرکز توسعه اقتصادی این کشور را به سمت بازار داخلی‌اش یا گردش داخلی آن تغییر داده و هدف آن این است که چین به استراتژی توسعه بر مبنای صادرات فعلی اعتماد کند.

چین هم با راه‌اندازی برنامه آزمایشی یوآن دیجیتال و همچنین ایجاد سرمایه‌گذاری مشترک با سوییفت، شبکه‌ای که موسسات مالی را قادر به تبادل اطلاعات در معاملات بانکی می‌کند، تلاش‌های خود را برای جهانی کردن یوآن افزایش داده است.

سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در چین، در سال جاری نیز تقریبا ۳۴درصد افزایش یافته است. طبق اعلام وزارت بازرگانی چین، اقتصاد اين كشور در نیمه اول سال ۲۰۲۱ بیش از ۶۰۷میلیارد یوآن (۹۱میلیارد دلار) سرمایه مستقیم خارجی (FDI) جذب کرده که ۳۳.۹درصد رشد سالانه داشته است. گزارش شده که بخش خدمات چین بیشترین سرمایه خارجی را با افزایش ۳۳.۴درصدی نسبت به سال گذشته به خود اختصاص داده است.

این صنعت فناوری پیشرفته نیز افزایش چشمگیری در سرمایه‌گذاری خارجی تا ۳۹.۴درصد داشته است. خدمات فناوری پیشرفته ۴۲.۷درصد سرمایه‌گذاری بیشتری نسبت به سال ۲۰۲۰ به خود جلب کرده‌اند، در حالی که جذابیت این صنعت ۲۹.۲درصد افزایش یافته است. در این سند آمده که میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی از شرکای اصلی چین در طرح کمربند ۴۹.۶درصد افزایش یافته است، در حالی که میزان دریافت از انجمن ملل آسیای جنوب شرقی ۵۰.۷درصد افزایش یافته است.

همکاری این کشور با کشورهای اروپایی بازده کمتری داشت، اما با این وجود ۱۰.۳درصد افزایش سالانه نشان می‌دهد. در پایان سال ۲۰۲۰، چین در مجموع ۱۴۴.۳۷میلیارد دلار سرمایه مستقیم خارجی (۴.۵درصد بیشتر از سال ۲۰۱۹) جلب کرده است.


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *