وظایف زیست محیطیICT: از توافق‌نامه پاریس تا کاهش پسماندهای الکترونیکی

فناوری اطلاعات سبز؛ بهتر بسازیم، سبزتر بسازیم

  • توسط نویسنده
  • ۳ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط –  هرچند بسیاری از شرکت‌ها برای افزایش کارآیی و «سبز» کردن عملکردهای خود به فناوری روی آورده‌اند اما در حال حاضر، حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات، یکی از سریع‌ترین مراکز رشد در زمینه گازهای گلخانه‌ای و مصرف انرژی است. بخش فناوری اثبات کرده هوشمندسازی را برای ایجاد تغییر مثبت در مواردی از قبیل نظارت بر بلایای طبیعی، مصرف انرژی یا نوآوری در آن و یا ساخت شهرهای هوشمند در اختیار دارد. در دنیای پسا کرونا، جاه‌طلبانه در پی بهتر ساختن خواهیم بود اما پنجره‌های رسیدن به این آرزوها، به سرعت بسته می‌شود و ما نمی‌توانیم بدون نظم بخشیدن به دنیای خودمان، درباره آینده رویاپردازی کنیم.

 

  • تعامل بین تغییرات آب و هوایی و تحول دیجیتال

برای تبدیل قصد به عمل، نیاز به همکاری بین‌المللی، منطقه‌ای و ملی داریم. تعامل بین تغییرات آب و هوایی و تحول دیجیتال، اساسی است. فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌تواند در اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد، تاثیرات تحول‌آفرین داشته باشد و با درنظرگرفتن اثرات زیست‌محیطی، توسعه یابد. به عنوان مثال در زمینه پسماندهای الکترونیکی، تعیین مسوولیت مدیریت پایان عمر تجهیزات، می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. تعهدات مربوط به شرکت‌هایی که تجهیزات را تولید و به بازار عرضه می‌کنند همیشه مشخص نیست و بین بازده انرژی محصولات تولیدشده و تنظیم مدیریت پسماند هنوز ارتباطی برقرار نیست.

برای روز جهانی پسماند الکترونیکی، اتحادیه بین‌المللی ارتباطات راه دور با همکاری بخش مقررات تجهیزات برق و الکترونیک زباله (WEEE Forum)  برای تهیه گزارشی با عنوان زباله اینترنتی، با تمرکز بر مدیریت پایان عمر تجهیزات فناوری ارتباطات و اطلاعات، همکاری کرد. با این حال، شرایط نظارتی فعلی اغلب باعث می‌شود بازیافت و استفاده مجدد از دستگاه‌های فناوری منسوخ‌شده، توجیه اقتصادی نداشته باشد.

  • لزوم کاهش پسماندهای الکترونیکی

علاوه بر ایجاد انگیزه در زمینه نوسازی، به‌روزرسانی و بازیافت تجهیزات زیرساختی، باید با طراحی محصولات ICT با استفاده از مواد سبزتر و اطمینان از طول عمر بیشتر آنها، میزان پسماندهای الکترونیکی را کاهش دهیم. استانداردهای اتحادیه بین‌المللی ارتباطات راه دور در زمینه ICT سبز، چارچوب‌هایی برای طراحی ضایعات، خارج از محصولات و کمک به تغییر جهانی به سمت اقتصاد دایره‌ای ایجاد می‌کند. در چشم‌انداز ITU، برای سال 2030، افزایش نرخ بازیافت زباله‌های الکترونیکی جهانی به 30 درصد و بالا بردن تعداد کشورهای دارای قانون زباله الکترونیکی به 50 درصد به عنوان هدف تعیین شده است. این امر، یک فراخوان جهانی است که به سازمان ها اجازه نمی‌دهد مسوولیت را از دوش خود بردارند.

همچنین ما باید از قابلیت همکاری، اطمینان یابیم و تا حد امکان مصرف انرژی را کاهش دهیم. آخرین استانداردهای اتحادیه بین‌المللی ارتباطات راه دور، برای بهره‌وری انرژی، رهنمودهایی به منظور راه‌حل تغذیه پایدار برای شبکه‌های IMT-2020/5G مراکز داده در زمینه مصرف انرژی با استفاده از کلان‌داده‌ها، هوش مصنوعی و راه‌حل‌های هوشمند انرژی برای زیرساخت‌های ارتباط از راه دور ارایه می‌دهد.

  • توافق‌نامه پاریس و صنعت فناوری اطلاعات

برای موفقیت، به یک پایه مشترک نیاز داریم تا از آنجا کار را شروع کنیم. به همین دلیل است که ما سازمان‌ها را به استفاده از اهداف مبتنی بر علم و مطابق با توصیه‌های هیات بین‌دولتی تغییرات آب و هوایی  (IPCC) که طرفدار محدودیت گرم شدن کره زمین تا 1.5درجه سانتیگراد است، تشویق می‌کنیم. توافق‌نامه پاریس، صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات را ملزم می‌کند تا از سال 2020 تا 2030 میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را به میزان 45درصد کاهش دهد.

در همین حال، پیش‌بینی بلایای طبیعی، تاثیر روزانه گرم شدن کره زمین به اقدامات اضطراری و تجزیه‌و‌تحلیل پیشگیرانه برای محافظت از جوامع نیاز دارد. سال گذشته، کنفرانس ارتباطات رادیویی جهانی، قطع‌نامه‌ای را برای هشدار زودهنگام، پیش‌بینی بلایا، تشخیص، کاهش و امدادرسانی مربوط به موارد اضطراری و بلایا منتشر کرد. همچنین قطع‌نامه دیگری برای حفاظت از سنسورهای هواشناسی فضایی متکی به طیف رادیویی برای پیش‌بینی جهانی و هشدارها صادر شد. مجمع ارتباطات رادیویی اتحادیه بین‌المللی ارتباطات راه دور (2019)، تصمیم گرفت مطالعات فوری در مورد پیش‌بینی، شناسایی‌، کاهش و تسکین فاجعه انجام دهد تا در هنگام وقوع فاجعه، اتصال به اینترنت در اولویت باشد و منابع به راحتی پیدا شوند تا ارتباطات حیاتی را برای نیروهای امدادی و افرادی که بیشترین آسیب را می‌بینند، فراهم کند.

زمانی که 3.7میلیارد نفر در سراسر جهان آفلاین هستند، ضروری است كشورهای مختلف، مزایای كاهش مالیات و ایجاد مشوق‌هایی برای تشویق استفاده از اینترنت را درنظر بگیرند. اتحادیه بین‌المللی ارتباطات راه دور، برای یافتن راه‌های تحقق توافق پاریس، مشتاق است. به یاد داشته باشیم، فقیرترین و آسیب‌پذیرترین افراد در معرض آسیب‌های شدید طبیعی قرار دارند. مهم این است همگی مسوولیت را برعهده بگیریم.

  • بهتر بسازیم، سبزتر بسازیم

ما در حال حاضر اقدامات پایدار داخلی خود را گسترش می‌دهیم و مجموعه ابزار در مورد پایداری محیط زیست برای حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات ایجاد کرده‌ایم که فهرستی از نیازهای مربوط به پایداری و استحکام را در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد. در این زمینه، اقدام مشترک توسط سیاست‌گذاران، سازمان‌های چندجانبه و بخش فناوری ارتباطات و اطلاعات تجاری موردنیاز است. امیدواریم جامعه ICT از این لحظه بی‌نظیر تاریخی برای تقویت همکاری استفاده کند. مخاطرات، فراوان هستند. با این حال، کووید 19، مزایای فوق‌العاده فناوری‌های دیجیتال به منظور تحول اقتصاد و زندگی را برای همگی ما به ارمغان آورده است. ما باید «بهتر بسازیم» و این به آن معناست که باید «سبزتر» بسازیم.

*‌این مطلب توسط مالکوم جانسون، معاون دبیرکل اتحادیه بین‌المللی ارتباطات راه دور، نوشته شده است.


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *