تجربه استرالیا در عرصه روزنامهنگاری از راه دور

فرصتهای کووید19‌ برای صنعت رسانه: از تغییر رفتار تا تغییر مدل درآمد

  • توسط نویسنده
  • ۳ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط – کووید19‌ در عرصه رسانه و روزنامه‌نگاری، حداقل دو اتفاق را رقم زده است:

  1. ‌ویروس کرونا، تقاضا برای اخبار را افزایش داده است.
  2. ‌روزنامه‌نگاران آینده برای ادامه رقابت در صنعت رسانه، در دوران کرونا نیاز به چند مهارتی بودن دارند.

بررسی تغییرات در شیوه جمع‌آوری اخبار در دوران کووید19‌، سیر تحول این ویروس و تاثیر آن بر صنعت رسانه در قالب میزگردهای تحلیلی از جمله تحقیقات انجام‌شده در ملبورن استرالیاست. بر این اساس، اگرچه کیفیت فیلم و صدا برای روزنامه‌نگاران تلویزیونی که مجبور به دورکاری شده‌اند، در دوران کرونا، به چالش عمده‌‌ای تبدیل شد اما این امر، فرصت‌هایی برای ارتباط با افراد مستعد نیز ایجاد کرد که در حالت عادی، امکان استفاده از اتاق خبر را نداشتند. تاثیر کووید19‌، در جمع‌آوری خبر و الزامات فاصله اجتماعی به این معناست که اتاق‌های خبر در سراسر کشور مجبور شده‌اند روش‌های خود را برای تحقیق، تولید و توزیع محتوای اخبار تغییر دهند.

  • ‌روزنامه‌نگاری در خانه

گاون موریس، مدیر اخبار، تحلیل‌ها و تحقیقات در ABC بر این باور است که این صنعت می‌تواند به «عصر تجدید صداقت» تبدیل شود زیرا وقایع اخیر به مردم کمک کرده تا دوباره روی آنچه واقعا مهم است، تمرکز کنند و این امر به آن معناست که مخاطبان بیشتری خواهان شفافیت رسانه‌ها هستند. گیل تاملینسون، ريیس مخاطبان رسانه‌های جامعه استرالیا نیز معتقد است دور شدن از همكاران و تلاش برای مصاحبه از خانه با وجود كودكان، چالش‌های اصلی تولید اخبار در این دوره است. به گفته او، افراد بیشتری که به دلیل ویروس کرونا در خانه کار می‌کنند، نشان داده‌اند می‌توان همراه با بچه‌داری، یک کار تمام وقت را انجام داد. به تعبیر دیگر، می‌توانید روزنامه‌نگاری درجه یک را در حالی که بچه‌داری می‌کنید، ادامه دهید.

هیو نیلون، یکی از مدیران اخبار ملبورن نیز درخصوص تاثیر کرونا بر جمع‌آوری اخبار گفت: اتاق خبر 9 ملبورن در ابتدا به دو تیم تقسیم شد تا در صورت عفونت، باز هم بتواند به کار خود ادامه دهد. به گفته او، اشتهای مخاطبان برای کسب اخبار، طی سه تا چهار هفته اول همه‌گیری، به‌ویژه در مجامع سیاسی، بی‌سابقه بوده و هرگز این همه علاقه برای کسب اخبار وجود نداشته است. نیلون معتقد است ویروس کرونا، صنعت روزنامه‌نگاری را مجبور کرد متکی به توانمندی‌های شخصی خود باشند. از نظر او، اگرچه آنچه باعث مصاحبه تلویزیونی خوب می‌شود کیفیت تصویر و صداست اما کرونا نشان داد با توجه به اینکه بسیاری از روزنامه‌نگاران مجبور به پخش اخبار از خانه‌های خود بودند، حتی اگر پخش ویدئو در اوج کیفیت بصری نباشد، با این وجود می‌تواند به‌طور موثری پیام را ارايه دهد.


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *