ضعف پیوست تبلیغاتی در وزارت ارتباطات

  • توسط نویسنده
  • ۷ ماه پیش
  • ۰

احمد محمدغریبان – هشتم شهریورماه سال جاری، رهبر معظم انقلاب در دیدار رییس‌جمهور و اعضای هیات دولت به مناسبت هفته‌ دولت در سالروز شهادت شهیدان رجائی و باهنر، در تذکری درخصوص «کارآمدسازی فعالیت‌های رسانه‌ای دولت» گفتند: «برای هر اقدام مهم، یک پیوست تبلیغاتی روشن لازم است مثلاً در قضیه حذف ارز ترجیحی که کار لازمی بود، باید به صورت روشن، علت این کار و فواید و آثار آن برای مردم تبیین می‌شد.» (منبع: Leader.ir)

در همین راستا موضوع کارآمدسازی فعالیت‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای دولت در حوزه ارتباطات، فناوری اطلاعات، فضای مجازی و به طور کلی اقتصاد دیجیتال که یکی از زیرساخت‌ها و الزامات توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، خدماتی و … به شمار می‌رود، از اهمیت بالایی برخوردار است.

در این خصوص دستگاهی که نقشی مهم و کلیدی در این عرصه بازی می‌کند، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

در دوره آذری جهرمی به عنوان وزیر ارتباطات، نوعی شبکه رسانه‌ای و هماهنگ ایجاد شده بود که گویی تا کنون نیز فعال است و از هر توییت و متن کوتاه مرتبط یا نامرتبط با حوزه فاوا، یک جریان رسانه‌ای ایجاد می‌‌کردند و البته همچنان نیز ادامه دارد.

این در حالیست که مشکلات و کاستی‌های زیادی در حوزه‌های مختلف ماموریت وزارت ارتباطات از آن دوره به دولت فعلی به ارث رسید، اما حواشی و جنجال‌های هماهنگ رسانه‌ای پوششی بر این مسایل شد.

اکنون اما با گذشت دو سال از آغاز به کار عیسی زارع‌پور به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات باید دید کارآمدسازی فعالیت‌های رسانه‌ای دولت و داشتن پیوست‌های تبلیغاتی در این وزارتخانه چه وضعیت و سرنوشتی داشته است.

بررسی آرشیو اخبار دو سال گذشته نشان می‌دهد وزارت ارتباطات با مسایل متعددی نظیر وضعیت اینترنت، فیلترینگ‌ها، شبکه ملی اطلاعات، طرح توسعه شبکه فیبرنوری، آماده‌سازی و پرتاب ماهواره‌ها، تولید موبایل بومی، هوش مصنوعی، پیام‌رسان‌ها، سیستم عامل و پلتفورم‌های بومی، اینترنت طبقاتی، اینترنت ویژه کودکان، ایجاد سامانه‌های تحریم‌شکن، تعرفه‌ها، تنش‌ها با شرکت مخابرات، نسل‌های جدید حوزه موبایل، اینترنت ماهواره‌ای، لوایح متعدد، پنجره دولت الکترونیکی، طرح صیانت و به طور کلی مسایل مرتبط با اقتصاد دیجیتال مواجه بوده است.

اما آنطور که برخی شنیده‌ها حکایت می‌کند زارع‌پور از صبح علی‌الطلوع تا ساعات پایانی شب را در محل کار خود حضور دارد و متعاقب آن ساعت کار و حضور معاونان و مدیران و حتی کارکنان وزارت ارتباطات نیز از این میزان فعالیت متاثر شده و ساعات به مراتب طولانی‌تری را در محل کار خود سپری می‌کنند.

اما پرسش اینجاست که آیا از منظر تبلیغاتی و رسانه‌ای نیز تناسبی میان میزان و خدمات فعالیت‌های انجام شده از سوی تیم مدیریتی وزارت ارتباطات دیده می‌شود.

قبل از ادامه موضوع دو نکته را باید شفاف کرد:

نخست آنکه معتقد نیستیم که این مشکلات از محل مدیر یا کارکنان روابط عمومی وزارت ارتباطات و زیرمجموعه‌هایش ایجاد شده است.

دوم آنکه قاعدتا اگر وزارت ارتباطات قصد پاسخ به متن حاضر را داشته باشد، به سبک دیگر نهادهای دولتی، انبوهی از گزارش‌ها و آمارها از بخش‌های مختلف را می‌تواند روی سر هر منتقدی آوار کند.

لذا مساله اینجا صرفا آمار و اخباری که به شکل معمول روی سایت این وزارتخانه قرار می‌گیرد نیست، بلکه بر اساس تذکر رهبری، خروجی این موضوعات و طرح‌ها و مشکلات باید برای مردم تبیین شده و ملموس باشد.

اکنون سوال این است که آیا وزارت ارتباطات در خصوص مصادیق فوق در میان عموم مردم و اقناع آنها موفق بوده است؟

به نظر می‌رسد علیرغم تفاوت بسیار مشهود شخصیتی و کاری میان وزیر پیشین و وزیر فعلی، زارع‌پور همچون بسیاری دیگر از مدیران دولتی، از ضعف نداشتن یک اتاق فکر و برنامه‌های اطلاع‌رسانی، تبلیغاتی و اقناعی در رنج است و شبکه‌ای که در دوره وزیر پیشین ارتباطات ایجاد شد تا بخشی از انتقادات پیرامون وی را به حاشیه ببرد، در دوره جدید دیده نمی‌شود و به این ترتیب تفاوت سطح کار و خدمات نیز پررنگ نمی‌شود.

باید تاکید کرد این تفاوت در نوع نگاه و رویکرد دو وزیر قبلی و فعلی برای ما کاملا مشهود است، در دوره قبل مسایل حاشیه‌ای و تبلیغاتی پررنگ بود و در دوره فعلی تلاش برای رفع معضلات زیرساختی و کهنه و دوری از طنزپراکنی و حواشی پررنگ است.

اما همانطور که ذکر شد به دلیل ضعف و نداشتن برنامه‌های هدفمند و هوشمندانه در حوزه شبکه‌سازی، اطلاع‌رسانی و تبلیغات، وزارت ارتباطات دستاورد چشم‌گیر و مورد اقبال عمومی نداشته است و به همین جهت و در خلاء برنامه‌های جامع‌رسانه‌ای، گاه از رسانه‌های دولتی گرفته تا خصوصی به طرح ابهام و انتقاد از طرح‌ها، برنامه‌ها، آمار و خروجی اقدامات این وزارتخانه و زیرمجموعه‌هایش می‌پردازند.

از این رو بجاست وزارت ارتباطات بر اساس آنچه ذکر شد برای برون رفت از رسوب و فراموشی اخبار در آرشیو سایت آن وزارتخانه، تدابیری به منظور نشر موثر اخبار و فعالیت‌های خود در افکار عمومی و جامعه داشته باشد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *