مایکروسافت در یک گزارش جدید مدعی شد

هجوم هکرهای ایرانی به اسرار دفاعی، ماهواره‌ای و دارویی

  • توسط نویسنده
  • ۷ ماه پیش
  • ۰

نگار قیصری – تحلیلگران مایکروسافت مدعی شدند هکرهای تحت حمایت دولت ایران، شرکت‌های ماهواره‌ای، دفاعی و دارویی را در ایالات متحده و سراسر جهان، برای جمع‌آوری اطلاعات و احتمالا به منظور تولید داخلی این صنایع، در بحبوحه تحریم‌های شدید آمریکا هدف قرار داده‌اند.

به گزارش سی‌ان‌ان، به گفته مایکروسافت، هکرها با تکنیک هک مستقیم، از ماه فوریه به ده‌ها سازمان از هزاران سازمانی که آنها را هدف قرار داده‌اند و بر عزم هکرهای ایرانی برای دسترسی به اهداف اطلاعاتی ارزشمند تاکید دارد، با موفقیت نفوذ کرده‌اند.

تحریم‌های سنگین ایالات متحده، با هدف قطع دسترسی ایران به سخت‌افزار نظامی بوده اما به گفته یک هیات سازمان ملل، در برخی موارد، این تحریم‌ها، شرکت‌های غربی را از ارسال تجهیزات پزشکی به ایران باز داشته است.

شرود دی گریپو، مدیر بخش استراتژی اطلاعات تهدید مایکروسافت، معتقد است اگرچه دشوار است دقیقا بدانیم چرا هکرها به دنبال شرکت‌های ماهواره‌ای، دفاعی و داروسازی هستند اما تحریم‌ها، انگیزه ایران را برای جستجوی اسرار تجاری شرکت‌های خارجی افزایش داده است.

وی گفت: «اینها بخش‌هایی هستند که احتمالا ایرانی‌ها در تولید داخلی آن مشکلاتی دارند.»

کمپین جاسوسی سایبری، در طول تابستان در لحظات کلیدی روابط ایران و آمریکا ادامه داشته است؛ از جمله زمانی که مقامات آمریکایی، ایران را به حمایت از روسیه در تولید هواپیماهای بدون سرنشین برای جنگ اوکراین متهم کردند.

به گفته مایکروسافت، هکرها با حدس پسوردهای رایج تا زمانی که یکی از آنها کار کند، به اکانت‌های  ایمیل افراد  نفوذ کرده‌اند. در برخی موارد، هکرها داده‌ها را از شبکه قربانی سرقت کرده‌اند. در برخی موارد دیگر، ظاهرا ساکت می‌نشینند و اکانت‌های ایمیل را برای دریافت اطلاعات از قربانی نظارت می‌کنند.

در این رابطه، دی گریپو گفت که روش هک، «تهدید هویت» است اما نمی‌دانم چرا اگر این روش برای آنها عالی است، آنها شیوه دیگری را انتخاب می‌کنند.

دولت ایران، معمولا اتهامات مربوط به هک را رد می‌کند. از این‌رو، سی‌ان‌ان از نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل، درخواست اظهارنظر کرده است. همچنین مشخص نیست اطلاعات کدام شرکت‌ها در ایالات متحده نقض شده‌ است. مایکروسافت نیز از معرفی  آنها خودداری کرد. آژانس امنیت ملی ایالات متحده هم که به پیمانکاران دفاعی کمک می‌کند از خود در برابر هک دفاع کنند، به درخواست اظهارنظر در این مورد پاسخ نداد.

مقامات ایالات متحده، اغلب چین و روسیه را به عنوان کشورهای درجه یک تهدید هکری علیه منافع آمریکا معرفی می‌کنند اما ایران هرگز از این دو کشور، عقب‌تر نیست و هکرهای مستقر در ایران، به دلیل غیرقابل پیش‌بینی بودن و مخرب بودن شهرت دارند.

در همین رابطه، اف‌بی‌آی نیز هکرهای ایرانی را به تلاش برای هک بیمارستان کودکان بوستون در سال 2021 متهم کرد؛ اتهامی که از سوی تهران رد شد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *