همزمان با رونمایی از 9 محصول فناورانه مطرح شد

۲ سیاست راهبردی معاونت علمی ‌در نمایشگاه ایران‌ساخت

  • توسط نویسنده
  • ۴ ماه پیش
  • ۰

آزاده کیاپور – معاون علمی‌رئیس جمهور دو سیاست اصلی معاونت علمی‌درباره نمایشگاه ایران‌ساخت را تشریح و عنوان کرد: سیاست اول توسعه بازار صادراتی و سیاست دوم این است که در دوره جدید، مجموعه ایران‌ساخت بتواند با مجموعه راهبردی‌های اقدام به تولید تجهیزات کند.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی؛ معاون علمی‌و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در حاشیه رونمایی از 9 محصول یازدهمین دوره نمایشگاه ایران‌ساخت اظهار کرد: سیاست اول معاونت علمی، توسعه بازار صادراتی است. طی برگزاری 10 سال نمایشگاه ایران‌ساخت، تجربه تولید و فروش تجهیزات آزمایشگاهی، دانشگاهی و پژوهشگاهیِ ایرانی داشته‌ایم و در این مدت به اندازه کافی سعی و خطا داشته و اشکالات را برطرف کرده‌ایم و بازارمان نیز توسعه یافته و دارای محصولات باکیفیتی هستیم.

وی افزود: اکنون که محصول با کیفیت داریم و تقریباً بازار داخل نیز از این محصولات استفاده کرده و حتی در برخی جا‌ها اشباع شده است، در سیاست اصلی دوره یازدهم، بحث صادرات تجهیزات آزمایشگاهی و پژوهشی ایرانی به دنیا را دنبال می‌کنیم.

دهقانی خاطرنشان کرد: در این دوره از نمایشگاه چند شرکت خارجی حضور پیدا خواهند کرد که از قبل با آن‌ها مذاکره کرده‌ایم. چند دانشگاه خارجی نیز از کشور‌های همسایه دعوت کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: با توجه به تجارب 10 سال گذشته با حضور 360 شرکت سازنده، سیاست دوم ما، تجهیزداری، ورود به تجهیزات و مواد آزمون و تست پیشرفته صنعتی است. باورمان این است که در دوره جدید نمایشگاه، مجموعه ایران‌ساخت بتواند با مجموعه راهبردی وزارت نفت، وزارت جهادکشاورزی، وزارت نیرو و وزارت صمت اقدام به تولید تجهیزات و مواد آزمایشگاهی صنعتی کند تا در بخش صنعت نیز از نظر تحقیق و توسعه، آزمون‌های کیفی و کیفیت‌سنجی و هم از نظر بحث‌های طراحی محصول جدید، از محصول ایرانی استفاده کنیم.

معاون علمی‌رئیس جمهور در پاسخ به این سؤال که رونمایی از این 9 محصول راهبردی چه نیازی از کشور را برطرف می‌کند؟ اظهار کرد: وقتی به 10 سال گذشته نگاه می‌کنیم سال‌های نخست، بیشتر، محصولاتی توسعه داده شده‌اند که از نظر فناوری از سطح پایین‌تر، قیمت کمتر و بازار بزرگتری برخوردار بوده‌اند.

وی یادآور شد: امسال 9 محصول آزمایشگاهی جدید در حوزه‌های مختلف، نفت و مواد، لیزر، تکثیر سلول‌های انسانی و بحث کوانتوم معرفی شد. این محصولات برای بار نخست عرضه شده‌اند و نسبت به محصولات دیگر از نظر تکنولوژی بسیار پیشرفته‌تر بوده و از این نظر از اهمیت خاصی برخوردارند.

معاون علمی‌رئیس جمهور همچنین در پاسخ به این سؤال که معاونت علمی‌و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در مسیر تحریم و برند‌های خارجی چه حمایتی از محصولات ایرانیِ هم‌رده با محصولات خارجی انجام داده است، گفت: 10 سال پیش، گاهی شرکت‌های دانش‌بنیان تجهیز چند ده هزار میلیارد تومانی یا چند صد میلیارد تومانی دانشگاهی و پژوهشگاهی خریده بودند اما به علت نداشتن ماده اولیه، این تجهیزات مستهلک شده و از کار می‌افتادند و به خاطر خارج شدن از کالیبراسیون، قابل استفاده نبود اما اکنون خوشبختانه تمام این توان در کشور وجود دارد.

وی افزود: عمده کار‌هایی که معاونت علمی‌در این سال‌ها انجام داده است بحث یارانه‌ای برای تجهیزات داخلی، استفاده از لیزینگ برای خریداران، در نظر گرفتن استهلاک دو برابری، ثبت در دفاتر مالی شرکت‌ها و امسال اعتبار مالیاتی کمک به بازار صادراتی و توسعه بازار صنعتی در دستور کار قرار گرفته‌اند.

معاون علمی‌رئیس جمهور با بیان اینکه دانش بنیان‌های ایران سه دسته هستند، گفت: دانش بنیان‌ها به سه دسته نوپا، نوآور و فناور تقسیم می‌شوند که شرکت‌های نوآور و فناور(30 درصد)، بزرگترین شرکت‌های این اکوسیستم یا زیست بوم هستند.

وی افزود: 70 درصد شرکت‌های نوپا از ابتدای فعالیت خود وارد بازار کار شدند. سیاست و رویکرد جدی معاونت علمی‌این بوده است که شرکت‌های دانش بنیان جدید با رویکرد بازار محور فعالیت خود را آغاز کنند. دراقع ابتدا نیاز بازار را احصا کنند و سپس به سراغ‌ ایده و نوآوری بروند.

دهقانی تأکید کرد: شرکت‌های نوپا که کار خودر را با‌ایده اولیه آغاز کردند با حمایت معاونت علمی‌به بازار متصل می‌شوند. مهم‌ترین و اصلی‌ترین کار معاونت علمی، به همرسانی شرکت‌های دانش‌بنیان به سرمایه‌گذار و بازار است.

  • رونمایی از ۹ محصول فناورانه

این نمایشگاه (از روز سه شنبه ۱۲ تا ۱۵ دی ماه) در محل دائمی‌نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، میزبان شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و هیات‌هایی از کشورهای خارجی بودو در مدت چهار روز ۳۳۰ شرکت محصولات و توانمندی‌های خود را در موضوعات مختلف آزمایشگاهی به نمایش گذاشتند.

یازدهمین دوره نمایشگاه تجهیزات، مواد آزمایشگاهی و تست و آزمون پیشرفته ایران ساخت که به همت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری از سال ۱۳۹۲ تاکنون برگزار می‌شود، زمینه را برای ایجاد و پایداری سازی اشتغال نزدیک به هفت هزار و ۲۰۰ نفر که بیشتر آنها از تحصیلکردگان دانشگاهی هستند، فراهم کرده است.

در این رویداد فناورانه، ۳۳۰ شرکت ایرانی بیش از ۱۰هزار و ۵۰۰ مدل محصول تولیدی خود را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دادند. این محصولات که در سطوح مختلف فناورانه دسته‌بندی شده‌اند، نیازهای صنعت، تحقیقات، پژوهش و فناوری کشور را تامین‌ می‌کنند.

در این نمایشگاه همچنین محصولات و خدمات متنوعی از حوزه‌های گوناگون اعم از نفت، گاز و پتروشیمی، برق، الکترونیک، نرم‌افزار و شبیه‌ساز، عمران و ساختمان، مکانیک، شیمی‌و متالورژی، کشاورزی و محیط‌زیست، فیزیک پایه، تجهیزات عمومی‌آزمایشگاهی، تجهیزات و ماشین‌آلات در حوزه فناوری‌های راهبردی ارائه شد.

حوزه‌های مهندسی پزشکی و زیست مواد، مواد آزمایشگاه، تجهیزات آموزشی با فناوری مناسب، تجهیزات حوزه تست و آزمون صنعتی و ارائه‌کنندگان خدمات کالیبراسیون از دیگر موضوعات عرضه محصولات در این دوره از نمایشگاه ایران‌ساخت بود.

  • برپایی سومین دوره جشنواره طراحی ایران

همچنین همزمان با برگزاری یازدهمین دوره نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی و تست و آزمون پیشرفته ایران‌ساخت، سومین دوره جشنواره طراحی ایران در راستای ترویج و فرهنگ‌سازی طراحی صنعتی محصولات در کشور برگزار شد.

این جشنواره نیز به همت مرکز طراحی صنعتی ایران – ذیل معاونت علمی‌و فناوری ریاست جمهوری  و با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم و مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی‌با هدف ترویج طراحی صنعتی، افزایش استفاده از طراحی در توسعه محصولات دانش‌بنیان و خلاق، ایجاد شبکه‌ طراحان ایرانی، ارتقای سطح طراحی صنعتی ایران و حمایت از طراحی صنعتی در شرکت‌های دانش‌بنیان، نانویی و خلاق، برای سومین سال متوالی برپا شد.

جایزه طراحی صنعتی ایران با هدف شناسایی و انتخاب محصولات دارای طراحی‌ ممتاز و سرآمد در حوزه‌های ۱۰ گانه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، محصولات و ماشین آلات صنعتی و رباتیک، محصولات هوشمند، صنایع دستی و تجهیزات گردشگری، طراحی و معماری فضای نوآوری و فناوری، نوشت افزار، اسباب بازی و سرگرمی، محصولات دیجیتال و بسته بندی برگزار شد.

این جشنواره علاوه بر برندسازی برای شرکت‌ها و محصولات برگزیده، فرصت منحصر به­ فردی را نیز برای طراحان خبره و خلاق به وجود آورد تا به جامعه اقتصادی و زیست فناوری و نوآوری معرفی شوند. مخاطبان این رقابت طراحان و شرکت‌هایی بودند که محصول خود را با کمک طراحی صنعتی تولید و سپس به فروش رسانده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.

داوری حضوری آثار ارسالی به جشنواره طی نمایشگاه ایران ساخت و داوری نهایی تا هفتم بهمن ماه انجام و برندگان طی مراسمی ‌در اسفندماه معرفی و تقدیر می‌شوند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *